Vakman
Competenties van de Vakman
De Vakman is een van de 'kleuren' van het competentiemodel Storytelling in 8 colours. Dit model beschrijft de verschillende, samenhangende domeinen waarop een verteller zich kan ontwikkelen.
De Vakman wil zijn materiaal voorbereiden, zijn gereedschappen of instrumenten beheersen, zijn technieken toepassen, een manier van werken ontwikkelen.
Bij het domein van de Vakman behoren de competenties:
- Verhaalmateriaal (re)construeren en bewerken
- Lichaam en stem beheersen
- Taal en narratief beheersen
- Specifieke verteltechnieken beheersen
- Een werkwijze en werkhouding ontwikkelen
In de basiscursus en in onderstaande cursussen/workshops komen competenties uit het domein Vakman aan bod.
Vertellen aan ouderen
Ouderen zijn een dankbare doelgroep voor verhalenvertellers. Maar deze doelgroep is diverser dan je op het eerste gezicht misschien denkt. In deze workshop maak je kennis met manieren om je vertelling optimaal te laten aansluiten bij de kenmerken van je publiek.
Historische verhalen vertellen
Van droge historie naar sappig verhaal
Storytelling en historisch erfgoed zijn een ijzersterke combinatie. Want met verhalen kun je oude gebouwen en geschiedenis tot leven wekken, kun je het stof van museale objecten wegblazen. Je beleving wordt direct aangesproken, het is alsof je zelf even deel uitmaakt van het verleden. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je van droge feiten een sappig verhaal?
Verteltechniek: dialoog, ruimte en timing
Heb jij de smaak van het verhalen vertellen te pakken en wil je er nog beter in worden? In deze cursus word je uitgedaagd om jouw basisvaardigheden eens flink te verdiepen.
Je gaat aan de slag met het vormgeven van personages, het uitspelen van dialoog, het verbeelden van de ruimte en het gebruik van pauzes, ritme en timing. Na het volgen van deze cursus ben je technisch een sterkere verteller, die bovendien beter zijn eigen kwaliteiten kent.
Vertellen met en voor kinderen - met festival!
Wil je je jonge publiek meer bij je verhaal betrekken? Wat hebben ze dan eigenlijk nodig? Vind je het lastig om een geschikt verhaal te vinden voor een bepaalde leeftijdsgroep? Of zou je kinderen ook wel eens zelf willen laten vertellen en weet je niet hoe je dat aan moet pakken?
Stem als instrument van de verteller
Een verhaal komt tot leven dankzij de verbeelding van de verteller. De stem is hierbij een belangrijk instrument. Hoe klinkt de gemene oude heks? En hoe praat een beer die net wakker wordt na zijn winterslaap? Hoe kun je de hitte van de zon meebrengen in je stem als je vertelt over een paradijselijk strand?
Vertellers in beweging
Het fysieke aspect van de vertelling is minstens zo belangrijk als het gebruik van taal. Volgens velen is het zelfs bepalend in de communicatie tussen de verteller en zijn publiek.
Tijdens deze workshop onderzoek je aan de hand van de bewegingsleer van Laban je eigen bewegingen en pas je het geleerde toe in een verhaal, in de modus van de verteller en in die van een personage.