Onderzoeker
Competenties van de Onderzoeker
De Onderzoeker iseen van de 'kleuren' van het competentiemodel Storytelling in 8 colours. Dit model beschrijft de verschillende, samenhangende domeinen waarop een verteller zich kan ontwikkelen.
De Onderzoeker is nieuwsgierig en geïnteresseerd, houdt van zoeken en onderzoeken, wil zijn horizon verbreden, analyseren en reflecteren.
Bij het domein van de Onderzoeker behoren de competenties::
- Verhaalmateriaal zoeken en vinden
- Achtergrond van verhalen en vertelkunst onderzoeken
- Andere technieken en praktijken verkennen
- Werk van anderen observeren en analyseren
- Op eigen werk en ontwikkeling reflecteren
In de basiscursus en in onderstaande cursussen/workshops komen competenties uit het domein Onderzoeker aan bod.
Historische verhalen vertellen
Van droge historie naar sappig verhaal
Storytelling en historisch erfgoed zijn een ijzersterke combinatie. Want met verhalen kun je oude gebouwen en geschiedenis tot leven wekken, kun je het stof van museale objecten wegblazen. Je beleving wordt direct aangesproken, het is alsof je zelf even deel uitmaakt van het verleden. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je van droge feiten een sappig verhaal?
De pop en de verteller
We gaan op zoek naar de mogelijkheden van het poppenspelen en onderzoeken waar het poppenspel het vertellen kan verrijken. Vertellers maken kennis met de pop, zijn mogelijkheden en beperkingen. We gaan aan de slag met de basisvaardigheden van het poppenspel. We bekijken overeenkomsten en verschillen met de vertelkunst en we zoeken uit waar de twee disciplines elkaar kunnen versterken, maar we ontdekken ook waar de valkuilen liggen.
Theater en vertellen
Een cursus op het grensgebied van vertellen en theater. Welke uitdagingen bieden theatertechnieken om de vertelkunst te verrijken? In het eerste gedeelte van de cursus wordt een drietal theatertechnieken verkend en getraind: het ruimtegebruik, de presentie van de verteller, en het uitspelen van korte scènes. Deze technieken worden in het tweede deel van de cursus toegepast op een verhaal dat de deelnemers vooraf hebben voorbereid.