Verdieping
Hoe zorg je ervoor dat een geïmproviseerd verhaal leuk en spannend genoeg blijft? Hoe bedwing je je originaliteit, zodat het verhaal zich kan ontplooien? Langs welke wegen kun je zo’n verhaal ontwikkelen? Uitdagingen genoeg om een interessante cursus te vullen.
We gaan op zoek naar de mogelijkheden van het poppenspelen en onderzoeken waar het poppenspel het vertellen kan verrijken. Vertellers maken kennis met de pop, zijn mogelijkheden en beperkingen. We gaan aan de slag met de basisvaardigheden van het poppenspel. We bekijken overeenkomsten en verschillen met de vertelkunst en we zoeken uit waar de twee disciplines elkaar kunnen versterken, maar we ontdekken ook waar de valkuilen liggen.
In een vertelvoorstelling staan de afzonderlijke verhalen niet op zichzelf. Zij zijn de blokken van het bouwwerk dat de verteller de toehoorders wil laten beleven. Het plaatsen van de juiste verhalen op de juiste plek, en het creëren van soepele overgangen tussen de verhalen, is bepalend voor een succesvolle programmering. In deze cursus wordt de fundering gelegd voor het opbouwen van een vertelprogramma.
Misschien herinner je je vaag de verhalen uit je jeugd: Jonas in de walvis, Daniel in de leeuwenkuil, Jezus die over het water loopt, Adam en Eva. Verhalen waar je als kind ademloos naar kon luisteren, maar waarvan je je nu afvraagt, waar gaat dit over en kan ik dit zo nog wel vertellen? Het kan ook zo zijn dat je nog nooit in aanraking bent geweest met verhalen uit de Bijbel. Of je bent juist heel vertrouwd met Bijbelverhalen. Of nu het eerste of het laatste het geval is, Bijbelverhalen zijn fantastische verhalen om te vertellen.
Een cursus op het grensgebied van vertellen en theater. Welke uitdagingen bieden theatertechnieken om de vertelkunst te verrijken? In het eerste gedeelte van de cursus wordt een drietal theatertechnieken verkend en getraind: het ruimtegebruik, de presentie van de verteller, en het uitspelen van korte scènes. Deze technieken worden in het tweede deel van de cursus toegepast op een verhaal dat de deelnemers vooraf hebben voorbereid.
Misschien wil je vanuit professioneel oogpunt je training of presentatie wel eens beginnen met een persoonlijk verhaal, maar hoe dan? Of hoe vertel je dat ene gave verhaal over je vakantie zo, dat het ook waardevol is op een podium voor publiek? Hoe verander je een verhaal dat voor jou speciaal is en veel betekent in een verhaal waar iedereen wat uit kan halen? Of je weet zeker dat je een grappig verhaal hebt en toch lacht er niemand als je het vertelt: hoe kan dat nou?
Ouderen zijn een dankbare doelgroep voor verhalenvertellers. Maar deze doelgroep is diverser dan je op het eerste gezicht misschien denkt. In deze workshop maak je kennis met manieren om je vertelling optimaal te laten aansluiten bij de kenmerken van je publiek.
Jongeren zijn een geweldig publiek, maar de bijzondere kenmerken van deze doelgroep vragen om een specifieke aanpak van de verteller. Wat voor tempo werkt het beste? Welke verhalen en welke vertelstijl passen bij jongeren? In deze workshop maak je kennis met het denken van de puber en wat dit voor invloed heeft op je vertelling.