Jamie Lebbink

"Ik denk dat Eekie stiekem heel blij is met alle tools die ik heb gekregen van Tom: we zullen veel blijven oefenen om het voor de kinderen nog leuker en betekenisvoller te maken!"

Het is 6 april... eindelijk is het zover, mijn deelname aan de workshop "Pop en de verteller" aan de Vertelacademie.
Via de nieuwsbrief zag ik deze workshop en ik bedacht me geen moment. Als educatieve boswachter zet ik me in op scholen en probeer ik de kinderen interesse te laten krijgen in de natuur. Dit doe ik aan de hand van opgezette dieren, verhalen en beleving. Voor de allerkleinsten (groep 1 en 2) heb ik Eekie de eekhoorn bij me. Eekie is een handpop die zijn verjaardag wil vieren met de kinderen.
Mijn verhalen vertel ik met veel beleving, maar ik voelde dat Eekie achter bleef en ik meer op de vertelstoel zat samen met Eekie. Dat was voor mij de reden om me in te schrijven, Eekie moet net zo belangrijk worden als mijn verhaal zodat de kinderen meer de beleving van Eekie zien dan de boswachter en zijn verhaal.

Zonder te veel verwachtingen ben ik de workshop ingegaan. Tom vertelde mij dat Eekie ogen heeft en tja... ogen daarmee kun je kijken toch? Daar kwam de eerste les: kijkrichting van je handpop. Daarnaast vele andere tips gekregen. Ook leerden we emoties in je handpop te brengen door bepaalde bewegingen. Eekie kwam steeds meer tot leven, we hebben er veel van geleerd. Eekie en ik raken steeds meer op elkaar ingespeeld! De workshop hebben Tom en ik kort nabesproken, onder het genot van eikeltjesbier. Bij thuiskomst heb ik meteen de emoties getest met mijn zoon. Het mooie van alle emoties die ik uit heb gebeeld herkende hij, zelfs mijn zoon van 10 zag dat Eekie echt was.

Eekie zal nu zijn verjaardagen nog beter gaan vieren met de kinderen, zodat ze een lekkere taart kunnen maken... weet jij wat een eekhoorn eet?

Ik denk dat Eekie stiekem heel blij is met alle tools die ik mee heb gekregen van Tom, samen zullen we veel blijven oefenen om het voor de kinderen nog leuker en betekenisvoller te maken!

Jamie Lebbink