In het laatste jaar van je leerroute werk je aan een afstudeerproject of -voorstelling. Er zijn twee afstudeerrichtingen: Vertellen met en voor kinderen en Vertellen voor groot publiek.
Organisatie
Leergroep
Tijdens het afstuderen werk je samen in een leergroep van twee of drie studenten. Je geeft elkaar feedback op je afstudeerplannen en vertelvaardigheid.
Interne en externe mentor
Daarnaast krijg je persoonlijke begeleiding door twee mentoren. De ene mentor is een docent van de Vertelacademie. De ander is een externe mentor: een 'meester' uit het professionele veld. De externe mentor kies je zelf. Je maakt met je externe mentor zelf afspraken over een eventuele vergoeding (hou dus rekening met extra kosten!)
Vertellen met en voor kinderen - project
Je kunt verhalen vertellen voor kinderen van verschillende leeftijden en weet hoe je repertoire en vertelwijze aanpast aan je doelgroep. Je bent bekend met werkvormen om kinderen zelf te laten (na)vertellen en om samen verhalen te verzinnen.
Je studeert af met een vertelproject voor kinderen, in een organisatie naar keuze. Hierbij vertel je zelf verhalen, maar hebben vooral de kinderen een actieve rol. Je schrijft daarvoor een projectplan en voert het daarna uit binnen een periode van 10 weken. Voorafgaand aan de certificering presenteer je de resultaten van je project aan publiek.
Wil je weten hoe zo'n project er uit kan zien? Klik hier voor voorbeelden van afgelopen jaren.
Vertellen voor groot publiek - voorstelling
Aan het eind van je leerroute heb je je eigen vertelstijl ontwikkeld en een manier van omgaan met publiek. T
Tijdens de afstudeerfase zet je een solovoorstelling in elkaar, en doe je ervaring op met het organiseren ervan: je zoekt geschikte speelruimte, verzorgt de publiciteit, regelt ticketverkoop, et cetera. Na je afstuderen heb je een productie die je kunt vermarkten, waarmee je je vertelpraktijk kunt starten en verder vorm kunt geven.
Wil je weten hoe zo'n voorstelling er uit kan zien? Klik hier voor voorbeelden van afgelopen jaren.