Een cursus op het grensgebied van vertellen en theater. Welke uitdagingen bieden theatertechnieken om de vertelkunst te verrijken? In het eerste gedeelte van de cursus wordt een drietal theatertechnieken verkend en getraind: het ruimtegebruik, de presentie van de verteller, en het uitspelen van korte scènes. Deze technieken worden in het tweede deel van de cursus toegepast op een verhaal dat de deelnemers vooraf hebben voorbereid.
Voor wie?
Deze cursus maakt deel uit van de Leerroute (2) Vertellen voor een groot publiek en de Leerroute (1) Vertellen met en voor kinderen. Volg je een leerroute? Bekijk dan deze aanwijzingen bij de cursus.
Praktisch: lesgeld, locatie, tijden
Datum: zie kopje Cursusdata onderaan deze pagina. De website geeft automatisch aan of er nog plek is.
Is er nog geen datum gepland? Neem dan contact met ons op, zodat je een e-mail ontvangt zodra de datum bekend is.
Docent: Toos Ligtenberg
Lesgeld: € 250,- (incl. 21% BTW NL)
Vragen?
Heb je nog vragen? Kijk dan eerst bij onze veelgestelde vragen voordat je belt of mailt.
Aanmelden
Na inschrijving via de website, ontvang je een e-mail met een bevestiging en een factuur.
Bekijk voor je inschrijft ook onze inschrijfvoorwaarden!
Uitgebreide beschrijving
De aanwezigheid van de verteller op de speelplek:
- Hoe gaan acteurs om met de ruimte?
- Hoe kun je de vertelruimte als “medeverteller” gebruiken?
- Welke manieren zijn er om het start- en eindpunt van een verhaal in de ruimte te markeren?
Het inleiden van een verhaal voor het publiek:
- Hoe gaan acteurs te werk bij het houden van een monoloog?
- Welke theatrale middelen kan een verteller inzetten om een toepasselijke houding uit te stralen?
- Hoe kun je de betrokkenheid van het publiek bij je aanwezigheid vergroten?
Het verbeelden van personen en gebeurtenissen in een verhaal:
- Hoe kun je personages vorm geven met behulp van archetypen?
- Welke mise en scène past bij de gebeurtenis uit het verhaal?
- Hoe gebruikt de verteller emoties als een drijfveer voor verbeelding?
Werkwijze
De cursus bestaat uit twee dagen. Tijdens de eerste dag worden bovenstaande drie technieken geïntroduceerd en getraind. Daarbij gebruiken we oefeningen uit de wereld van het theater. Tijdens de tweede werkdag wordt aan de hand van een verhaalfragment, dat de deelnemers zelf voorbereid hebben, aan de integratie van één of twee van deze technieken gewerkt. Daarbij geeft de docent individuele regieaanwijzingen. Bij het gekozen verhaalfragment formuleert de deelnemer een werkvraag.
Studiemateriaal
Op onze Campus staat een pagina met studiemateriaal bij deze cursus, waaronder de voorbereidingsopdracht.