Campus
In workshop Verhalen vertellen aan ouderen maak je kennis met manieren om je vertelling optimaal te laten aansluiten bij de kenmerken van een ouder publiek.
Tijdens cursussen en intervisiebijeenkomsten geven deelnemers feedback op elkaar. Hiervoor gebruiken we het Ik-ik-jij-jij-model: een bestaand feedbackmodel dat we voor gebruik binnen de Vertelacademie hebben aangepast.
In de Workshop Meertalig vertellen leer je technieken om zelf te vertellen aan anderstaligen of om anderen te helpen hun verhaal te vertellen in hun eigen taal. Onderstaande artikelen, documenten en links sluiten aan bij de workshop.
In december 2020 verscheen er in onderwijstijdschrift Praxis Bulletin een artikel waarin Vertelacademie-docent Raymond den Boestert tips deelt voor het vertellen in de klas. Onze medewerkster Sanne Kamphorst schreef er een kerstverhaal bij om de tips meteen mee in praktijk te brengen.
Heb je tijdens de workshop Vertellen met en voor kinderen kennis gemaakt met het vertelkastje (kamishibai) en wil je het een keer uitproberen? De Vertelacademie heeft verschillende kastjes en enkele platen te leen.
Als verhalenverteller zijn er veel facetten van jezelf die je kunt onderzoeken en ontwikkelen. Het competentiemodel 'Storytelling in 8 Colours' geeft je een overzicht van de verschillende domeinen van de verteller. Er zijn acht domeinen: vier hoofddomeinen, die belangrijk zijn voor elke verteller, en vier nevendomeinen, die voor sommige vertellers meer en andere vertellers minder belangrijk zijn.