Deze leerroute is bedoeld voor iedereen die extra vertelvaardigheden wil ontwikkelen om voor een groot publiek op de treden. Denk dan aan het vertellen in theaters of op andere podia, in kerken, bij evenementen en in musea.
Je ontwikkelt je eigen vertelstijl en manier van omgaan met publiek, leert hoe je een solovoorstelling in elkaar zet, maar doet ook ervaring op met het organiseren ervan (geschikte speelruimte zoeken, verzorgen van publiciteit, ticketverkoop, et cetera.) Zo heb je na het afstuderen behalve een certificaat, ook een productie die je kunt vermarkten, waarmee je je vertelpraktijk kan starten of verder vorm kunt geven.
Cursussen en workshops
De volgende cursussen en workshops zijn verplicht voor het voltooien van de eerste fase van leerroute 2 (klik op de titels voor uitgebreide beschrijving van de betreffende cursus):- Basiscursus verhalen vertellen (4 dagen)
- Verteltechniek: dialoog, ruimte en timing (4 zaterdagen)
- Stem als instrument van de verteller (1 zaterdag)
- Geef een verhaal aan je stem (1 zaterdag)
- Improviserend een verhaal vertellen (2 zaterdagen)
- Sprankelend op de planken (1 zaterdag)
- Theater en vertellen (2 zaterdagen)
- De opbouw van een vertelprogramma (3 zaterdagen, gespreid)
- Vertellers in beweging (1 zaterdag)
Je begint de leerroute met de basiscursus verhalen vertellen. Daarna bepaal je zelf in welk tempo en in welke volgorde je de cursussen volgt. Tussen de basis- en verdiepingscursus moet minstens een half jaar zitten om te kunnen werken aan de praktijkopdrachten. Je kunt er ook voor kiezen om na het afsluiten van de basiscursus eerst een van de andere (kortere) workshops te volgen.
Direct na elke cursus of workshop vul je een formulier in voor je portfolio, waarin je reflecteert op het geleerde en je aandachtspunten noteert. Ook de docenten vullen zo'n formulier in en geven feedback.
Je kunt je leerroute uitbreiden door ook andere cursussen en workshops van de Vertelacademie te volgen. Deze zullen dan op je certificaat vermeld worden.
Praktijkopdrachten
De praktijkopdrachten bestaan uit twee onderdelen:- vertelervaring opdoen
- vertelvoorstellingen bekijken
Gedurende de leerroute geef je tenminste 30-35 voorstellingen/vertellingen van minimaal 15 minuten aan verschillende doelgroepen. Hiervan doe je verslag in je portfolio en daarmee laat je zien dat je de leerpunten uit de cursussen toepast in de praktijk.
Je oriënteert je op verschillende stijlen van vertellers. Daarvoor bekijk je tijdens de hele leerroute tenminste 15 voorstellingen van professioneel vertellers. In je portfolio vul je hierover een formulier in, waarin je de voorstelling analyseert en beoordeelt.
Afstudeersolo
In deze leerroute studeer je af met een solovoorstelling. Wil je weten hoe zo'n voorstelling er uit kan zien? Op de Campus vind je beschrijvingen van alle solovoorstellingen van afgelopen jaren.Tijdens het afstuderen wordt je begeleid door een mentor (docent) van de Vertelacademie en door een externe mentor. Dit is een 'meester' uit het professionele veld, waarvan je het vak kunt leren. Deze externe mentor kies je zelf, afhankelijk van jouw leerpunten en -behoeften. Je maakt met je externe mentor zelf afspraken over een eventuele vergoeding (hou dus rekening met extra kosten!)
Hieronder wordt onder een apart kopje de rol van de externe mentor verder toegelicht. Je kunt je (potentiële) externe mentor naar deze informatie verwijzen.
Lesplan, competenties, kosten
Onderstaande documenten worden momenteel geüpdated en zijn daarom even niet beschikbaar. De (verplichte) lesinhoud vind je ook terug in het kopje hierboven bij cursussen en workshops, een beschrijving van de competenties bij de afzonderlijke cursussen. Wil je een actueel overzicht van de totale kosten? Neem dan even contact op met de administratie.
Lesplan leerroute 2 (pdf)Competenties en eindtermen Leerroute 2 (pdf)
Vrijstelling basiscursus. Bij het verlenen van een eventuele vrijstelling voor de basiscursus wordt door de Vertelacademie getoetst of de student(e) de vereiste competenties van deze cursus beheerst, zodat de leerroute succesvol gevolgd kan worden. In de bijlage vind je informatie over de procedure.
Heb je nog vragen? Veel antwoorden staan op de pagina Veelgestelde vragen (klik om te openen). Staat jouw vraag er niet bij, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Foto's
Tijdens de leerroute doe je al praktijkervaring op, onder andere op festivals waarmee de Vertelacademie samenwerkt. De foto's hierboven geven daarvan een impressie. Je sluit de opleiding af met een avondvullende solo-voorstelling. Op de campus vind je een overzicht van alle afstudeervoorstellingen van afgelopen jaren.
Voor externe mentoren
Tijdens de afstudeerfase worden Leerroute studenten bijgestaan door een externe mentor. Onderstaande informatie is bedoeld voor (potentiële) externe mentoren.Beste verteller,
We stellen het bijzonder op prijs dat je bereid bent, of je oriënteert op, het vervullen van het externe mentorschap voor een van onze studenten in de meerjarige Leerroute Vertellen voor een groot publiek. Op deze pagina vind je informatie over de invulling van dit mentorschap.
Naast de mentor van de Vertelacademie, heeft de student tijdens de afstudeerfase een externe mentor. Deze "extra" mentor geeft de student de mogelijkheid om aanwijzingen en commentaar te krijgen van een professionele verteller van buiten de Vertelacademie.
De externe mentor heeft bij het afstuderen de rol van gecommitteerde. Hij* beoordeelt mede het resultaat van de afstudeerfase.
De externe mentor kan de student adviezen geven ten aanzien van een specifiek thema, doelgroep, of een bepaalde vertelstijl. De gesprekken met de externe mentor geven de student een oriëntatie op de praktijk van de vertelkunst.
De externe mentor dient een verteller te zijn met een eigen beroepspraktijk (sinds tenminste vijf jaar), die geen (structurele) zakelijke banden heeft met de Vertelacademie.
De rol van de externe mentor
Een externe mentor is een verteller die bereid is om tijd te investeren in een student van de Vertelacademie en daarmee een bijdrage levert aan de ontwikkeling van aankomende vertellers in Nederland en Vlaanderen. De externe mentor vormt een klankbord voor de student tijdens de afstudeerperiode. De student kan bij hem terecht voor:
- Een frisse kijk op het verloop van het werkproces.
- Kennis van verhalen en vertellen.
- Informatie over de vertelpraktijk.
- Morele steun.
De externe-mentor helpt de student om zijn blikveld te verruimen en werpt zijn licht op mogelijkheden die er zijn en keuzes die gemaakt kunnen worden. Bovendien kan hij op grond van ervaring helpen om deze opties te analyseren en op waarde te schatten, zodat de student goede beslissingen kan nemen. Indien nodig of gewenst kan de externe mentor de student met anderen in contact brengen die hem verder kunnen helpen. Eventueel kan de externe mentor een advies geven over te nemen stappen of beslissingen.
De externe-mentor is geen extra leraar waaraan de student een vraag stelt om het goede antwoord te krijgen. Hij is ook niet bedoeld als extra regisseur om mee te repeteren.
Het gaat om persoonlijke gesprekken over het vertellen en het afstuderen. De feitelijke begeleiding van de student vindt plaats in de afstudeerwerkgroep (leergroep) onder leiding van de leerroute-mentor van de Vertelacademie.
Tijdens de eindpresentatie van de solovoorstelling verzorgt de externe mentor de mentale ondersteuning van de student en heeft tevens een stem in de beoordeling van die voorstelling vanuit het perspectief van de "niet bij de Vertelacademie betrokken" deskundige.
De organisatie van het externe-mentorschap
De mentor en de student ontmoeten elkaar een paar maal gedurende de afstudeerperiode. Een indicatie kan zijn dat mentor en student eens per twee maanden contact hebben.
Dat kan vijf minuten duren maar ook een uur. Dat kan telefonisch maar ook fysiek. Teneinde de kwaliteit van het mentoraat te bewaken geeft de Vertelacademie een minimum aan van twee fysieke contactmomenten met een gezamenlijke duur van 6 uur. De student en de externe-mentor organiseren samen de inhoudelijke en de praktische invulling van het mentorschap. Zij leggen van tevoren vast hoe vaak zij elkaar zien en welke zaken zij samen bespreken. De student maakt tevens afspraken met de mentor over een eventuele vergoeding van onkosten. Voor het bijwonen van de eindpresentatie van de solovoorstelling ontvangt de externe-mentor, van de Vertelacademie, een reiskostenvergoeding.
Als de gevraagde verteller zijn externe mentorschap bevestigd heeft informeert de student de interne mentor. De externe mentor ontvangt dan een welkomstbrief van de Vertelacademie. Daarnaast neemt de interne mentor 'ter kennismaking' telefonisch contact op met de externe mentor.
* Waar hij/hem staat bedoelen we ook zij/haar.
Heb je nog vragen?
Kijk voor algemene informatie en veelgestelde vragen op de hoofdpagina over de leerroutes.