Vertellen

Materiaal dat aansluit bij het actuele aanbod van de Vertelacademie, zoals artikelen, werkbladen en oefeningen.

Lees meer...

Zoek je materiaal bij een specifieke cursus of workshop? Onderaan de pagina vind je links naar de pagina's per workshop/cursus.

Artikel: Spelend vertellen

Tips en tricks

Artikel dat verscheen in de rubriek Tips en Tricks in het tijdschrift Vertel eens, december 2011 (pdf 1,16 mb).
Klik op de afbeelding om het artikel te bekijken en te downloaden.

Artikel: Vertellen aan peuters en kleuters

Tips en tricks

Artikel dat verscheen in de rubriek Tips en Tricks in het tijdschrift Vertel eens, december 2010) (pdf 912 kb).
Klik op de afbeelding om het artikel te bekijken en te downloaden.

Artikel: Kamishibai

Kamishibai

Hoe kun je een Japans Vertelkastje gebruiken bij het vertellen aan kinderen? Klik op de foto om het artikel te downloaden (1mb).

Bouwplaat Kamishibai

Kamishibai

Maak je eigen Japanse vertelkastje! Klik op de foto om de bouwplaat te downloaden (21kb). 

Artikel: De doelgroep van de verteller

Tips en tricks

Artikel over vertellen aan verschillende groepen in de basisschool. Verscheen in de rubriek Tips en Tricks in het tijdschrift Vertel eens, september 2008. (pdf 395kb).
Klik op de afbeelding om het artikel te bekijken en te downloaden.

Artikel: Kinderen leren vertellen dankzij Aristoteles

Schommel

Een artikel verschenen in het tijdschrift Moer (1999-3) over het werken met vertellen in Sociaal Cultureel Werk en Basisonderwijs (pdf 844kb).
Klik op de afbeelding om het artikel te bekijken en te downloaden.

Artikel: Tibbedaan

Kabouter

Een artikel over het vertellen met peuters en kleuters (pdf 182kb).
Klik op de afbeelding om het artikel te bekijken en te downloaden.

Artikel: Gezond stemgebruik

Tips en tricks

Artikel dat verscheen in de rubriek Tips en Tricks in het tijdschrift Vertel eens, juni 2008 (332kb).

Klik op de afbeelding om het artikel te bekijken en te downloaden.

Bij bovenstaande Tips en Tricks zijn stemoefeningen opgenomen (MP3) die je zelf kunt doen.