Afstudeerprojecten

Poppetje boek 750px

Verslagen van de afstudeerprojecten en solovoorstellingen uit de meerjarige opleidingen van de Vertelacademie.

Lees meer...

Wil je alleen de projecten uit leerroute 1 zien? Of een overzicht met alleen de afstudeersolo's uit leerroute 2? Onderaan de pagina vind je links naar subpagina's voor de afzonderlijke leerroutes.

Solovoorstelling: Frank Belt - Hoe tem ik een monster?

hoe tem ik een monster

Allemaal zijn we wel ergens bang voor. Sommigen voor spinnen, anderen voor grote jongens, weer anderen om in hun broek te plassen. Soms lijkt je angst wel zo groot als een monster. En wat doe je dan? Is zo'n monster wel te overwinnen?

Solovoorstelling: Rudolf Roos - Meester Ruud Vertelt

Meester Ruud Vertelt
Met aanstekelijk enthousiasme en een hart voor kinderen neemt Meester Ruud je mee terug naar zijn eerste jaar voor de klas. Vers van de PABO begon hij vol idealen en met grootse plannen; overtuigd van hoe het moest
Hilarische situaties, intense frustraties en momenten waarop de tranen in je ogen staan wisselen elkaar af tijdens het schooljaar. Na afloop is er genoeg om over na te praten, maar niet voordat je elkaar aangekeken hebt en gezegd hebt: "Wat een mooi vak is dat toch, leerkracht zijn!"

Project: Kruip in de huid - Brenda Alink

2

Veel kinderen vinden het spannend of zelfs eng om voor een groep te spreken.

Door middel van luisteren naar verhalen, het mee laten denken en het doen van oefeningen wilde ik ze laten ervaren dat het niet alleen spannend, maar ook leuk kan zijn om voor een groep te vertellen. Ik hoopte hiermee hun “Verteldurf” te vergroten.

Project: Jij bent aan het woord - Karin Wijnands

vertelkinderen"Jij bent aan het woord" is de titel van het vertelproject waarbij ik kinderen op school op een andere manier aan het woord wilde laten komen. Dat wil zeggen anders dan in een kringgesprek, een spreek- of boekenbeurt of als ze een vraag van de juf of meester moeten beantwoorden. Een mooie manier om dit te bereiken is het vertellen van een verhaal!

Project: Monsters en draken - Karin Vlietstra

monsters-en-draken

Mijn afstudeerproject "Monsters en Draken" heeft -niet toevallig- hetzelfde thema als Wereldverteldag 2014. Ik heb mijn afstudeerproject gedaan op de Schakel, School vol van Verhalen in Gouda. Deze school werkt veel met verhalen, de kinderen vertellen ook verhalen aan elkaar op Wereldverteldag. Met dit project kregen de deelnemers dus al een voorraadje verhalen mee om op de volgende Wereldverteldag verder mee aan de slag te gaan. Twee vliegen in een klap!

Project: Levend verleden - Frank Belt

Granida en Daifilo J. Bakker Kl

"Juf, ik dacht dat dit saai zou zijn, maar het is juist cool."

Dat zei een leerling van groep 5a van de Sint Michaëlschool in Harlingen tijdens het bezoek aan museum het Hannemahuis. We waren halverwege het project 'Levend verleden'. Spelenderwijs en door het luisteren naar en maken van verhalen had de groep tot dan toe geleerd over verhaalopbouw.