Docenten

    De diversiteit tussen de docenten is een van de pijlers van de Vertelacademie. Regelmatig komen de trainers bij elkaar om kennis uit te wisselen, ideeën te ontwikkelen en samen les te geven. Hierdoor ontstaan nieuwe inzichten en overeenstemming over de inhoud van de lessen.

    De volgende docenten en gastdocenten zijn momenteel aan de Vertelacademie verbonden:

    raymondRaymond den Boestert (Utrecht -NL)
    De kern van de vertelkunst is voor Raymond de interactie tussen verteller en publiek. "Zonder contact met de luisteraars is er niets. Vertellen kun je niet alleen. Maar als er wel luisteraars zijn, en als dat contact er wel is, ontstaat er iets magisch, iets dat met het wisselen van je publiek mee verandert."

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent Basis- en Vervolgcursus, mentor leerroute 1, studiecoördinator en staflid.


    PaulineNieuwPauline Seebregts (Zoelen - NL)
    Als optredend verhalenverteller ontdekte Pauline de magie van verhalen en de (helende) kracht van woorden. Ze is daarnaast een ervaren trainer en coach die ook toegepast werkt met het verhaal in bedrijven en organisaties. Onder meer in organisaties voor natuur, welzijn/zorg en religie.'Werken met mensen en organisaties aan bewustwording en nieuwe perspectieven in het eigen verhaal. Dat is wat mij inspireert!’.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docente voor Basiscursus en workshops, Mentor Leerroute 2 en staflid.


    mia-verbeelenMia Verbeelen(Antwerpen -BE)
    Regelmatig geeft Mia vertelworkshops in Frankrijk en Duitsland, voor leerlingen die Nederlands als vreemde taal leren. Sinds 2006 is zij als vertelster en workshopleider werkzaam in Het Sprookjeshuis in Deurne bij Antwerpen. Als docent wil zij het verteltalent van anderen helpen ontwikkelen door hen inzicht te geven in de kracht van hun expressie in woord, gebaar en gevoel.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docente voor Basiscursus en workshops, staflid.

     

    tom-van-mieghemTom van Mieghem (Sinaai -BE)
    Tom begon lang geleden als poppenspeler. In zijn zoektocht naar echtheid en verrassende eenvoud, kwam hij  onvermijdelijk bij het verteltheater terecht. Zo werd Tom verteller voor het sprookjeshuis in het Rivierenhof (provincie Antwerpen). Daarnaast is hij de drijvende kracht achter Theater Hutsepot (verteltheater, poppentheater, straattheater en workshops).

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent Basiscursus en workshops.

                                                            
    rudolf roosRudolf Roos (Almere -NL)
    "Samen met je leerlingen op avontuur!" – Voor de klas 

    ervoer Rudolf de kracht van een goed verteld verhaal. Door artikelen te schrijven en trainingen te geven stimuleert hij docenten om verhalen te (blijven) vertellen in de klas. Daarnaast vertelt hij op evenementen door heel Nederland en coacht hij professionals in speech- en presentatievaardigheden.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent Basiscursus en workshops

    holmer4Marco Holmer (Bremen -DE)
    Marco is één van de oprichters van de Vertelacademie. Hij vertelt zijn verhalen aan kinderen en volwassenen in Duitsland en Nederland. Naast zijn voorstellingen geeft Marco verteltrainingen en regisseert vertellers. Marco woont in Duitsland en is artistiek leider van het project "Erzählwerkstatt". Hij is als medewerker verbonden aan het Bremer Institut für Bilderbuch- und Erzählforschung (BIBF) aan de Universiteit Bremen.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent workshop Vertellen met en voor kinderen 

    profielfoto Veva GerardVeva Gerard (Berlaar - BE)
    Veva is verhalenvertelster, concertpresentatrice, voordrachtkunstenares, actrice. Ze behaalde haar diploma ‘Woordkunst’ aan het Lemmensinstituut in Leuven. Ze staat graag op het podium met haar muzikaal vertelcollectief Zus&Zo, maar coacht minstens even graag andere podiumbeesten. Ze is de bezieler van een  opleiding in de Vertelkunst aan de Academie Voor Muziek, Woord en Dans in Lier, en houdt van samenwerken, uitwisselen, elkaar inspireren en verrijken.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent workshop Vertellers in beweging

    PaulPaul Groos Wijchen - NL)
    Vertellen is voor Paul het doorgeven van nieuwe, oude en heel oude verhaal die (nog steeds) raken en vermaken. Hij vertelt die verhalen aan mensen van alle leeftijden, maar specialiseert zich in het vertellen aan én met jongeren. Juist jongeren kunnen het bijzondere van vertellen ervaren door te luisteren en door zelf te vertellen.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent workshop Vertellen voor jongeren

     

    Ronald NaarRonald Naar (Amerongen - NL)

    Ronald is actief als docent/workshopleider stemvorming, waarbij het hem gaat om gezond stemgebruik en authentieke stemexpressie. Hij beweegt zich tussen drama en zang en werkt zowel met koren als theatergroepen. Belangrijke inspiratie deed hij op bij het Roy Hart Theatre.

    Taak binnen de Vertelacademie: Vakdocent stem en mentor Leerroute 1 (pedagogisch didactische ondersteuning).

    WalterRoozendaalNieuwWalter Roozendaal (Alkmaar -NL)
    Wonderlijke verhalen met wonderlijke melodieën: Walter speelt ze en zijn accordeon vertelt ze mee. Hij geeft als solist o.a. schoolvoorstellingen, en werkt ook samen met musici. Daarnaast regisseert hij vertellers, educatief muziektheater, koren en musici b.v. aan het Conservatorium van Amsterdam. Als theaterconsulent begeleidde hij het cultuureducatiebeleid van basisscholen, en gaf les op Pabo’s. Daarnaast is hij bestuurslid bij de Stichting Vertellen, mederedacteur van de Vertel-Wiki en adviseur aan het Fonds voor Cultuurparticipatie. Ook schreef hij het Handboek Podiumpresentatie.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent workshop Podiumpresentatie voor vertellers.

    arjen uittenbogaard 2Arjen Uittenbogaard (Apeldoorn - NL)
    Arjen is verhalenmaker, verteller, improvisatieacteur en trainer. Hij maakt en vertelt verhalen bij muziek en werkte samen met het Meander Strijkkwartet, blazersensemble La Spiritata, septet Septime en symfonieorkesten Nijmegen en Zwolle. Daarnaast gebruikt en doceert hij storytelling in zakelijke context. Hij regisseerde vertelvoorstellingen van het Vertelgenootschap Apeldoorn en werkt daarbij graag vanuit improvisatie. Hij gaf een aantal jaar theatersportles bij kunstencentrum Markant in Apeldoorn.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docent workshop Improviserend een verhaal vertellen.


    wouterWouter Eizenga
    (Utrecht -NL)
    Wouter is theatermaker en maakte onder andere voorstellingen met zijn gezelschap 'Een heel klein Dorpje' en met 'Grenz', dat voorstellingen voor scholen speelt. De projecten worden gemaakt met jonge talenten en net afgestudeerde acteurs van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Daarnaast regisseerde hij regelmatig vertel- en locatievoorstellingen voor onder andere het Oerolfestival.

    Taak binnen de Vertelacademie: Vakdocent theater.


    JuliaJulia Klein (Bremen -DE)
    Julia is verhalenvertelster en theaterpedagoge. Zij geeft workshops over het thema "vertellen en taalontwikkeling" in kinderdagverblijven en scholen, schrijft verhalen op bestelling, organiseert meertalige vertel-activiteiten, en treedt als verhalenhandelaarster overal op waar het publiek behoefte heeft aan verhalen.

    Taak binnen de Vertelacademie: Docente workshops. 


    Ontvang de Vertelacademie Nieuwsbrief

    Klik hier om je in te schrijven 

    Het inschrijfformulier opent in een nieuw venster.