Deze leerroute is bedoeld voor iedereen die vertelvaardigheden wil ontwikkelen voor het werken met groepen kinderen binnen een instelling. Je kunt daarbij denken aan scholen, bibliotheken, buitenschoolse opvang, kinderziekenhuizen, buurtwerk en musea.
Je leert verhalen vertellen voor kinderen van verschillende leeftijden en hoe je repertoire en vertelwijze aanpast aan je doelgroep. Daarnaast krijg je werkvormen aangereikt om kinderen zelf te laten (na)vertellen en samen verhalen te verzinnen.
Cursussen en workshops
De volgende cursussen en workshops zijn verplicht voor het voltooien van de eerste fase van leerroute 1 (klik op de titels voor uitgebreide beschrijving van de betreffende cursus):- Basiscursus verhalen vertellen (4 dagen)
- Cursus Verteltechniek: dialoog, ruimte en timing (4 zaterdagen)
- Stem als instrument van de verteller (1 zaterdag)
- Geef een verhaal aan je stem (1 zaterdag)
- Improviserend een verhaal vertellen (2 dagen/weekend)
- Vertellen met en voor kinderen (3 dagen)
- Sprankelend op de planken (1 zaterdag)
- Theater en vertellen (2 zaterdagen)
Je begint de leerroute met de basiscursus verhalen vertellen. Daarna bepaal je zelf in welk tempo en in welke volgorde je de cursussen volgt. Tussen de basis- en verdiepingscursus moet minstens een half jaar zitten om te kunnen werken aan de praktijkopdrachten. Je kunt er ook voor kiezen om na het afsluiten van de basiscursus eerst een van de andere (kortere) workshops te volgen.
Direct na elke cursus of workshop vul je een formulier in voor je portfolio, waarin je reflecteert op het geleerde en je aandachtspunten noteert. Ook de docenten vullen zo'n formulier in en geven feedback.
Je kunt je leerroute uitbreiden door ook andere cursussen en workshops van de Vertelacademie te volgen. Deze zullen dan op je certificaat vermeld worden.
Praktijkopdrachten
De praktijkopdrachten bestaan uit twee onderdelen:- vertelervaring opdoen
- vertelvoorstellingen bekijken
Gedurende de leerroute geef je tenminste 30-35 voorstellingen/vertellingen om vertelervaring op te doen. Hiervan doe je verslag in je portfolio. Uit het portfolio moet blijken dat je ervaring hebt opgedaan met het vertellen aan kinderen van verschillende leeftijdsgroepen en in verschillende omstandigheden en laat je zien dat je de leerpunten uit de cursussen toepast in de praktijk.
Zoals bij ieder vak, kun je je eigen vaardigheid als verteller verbeteren door te kijken naar ervaren vakgenoten. Daarom bekijk je tijdens de hele leerroute tenminste 10 voorstellingen van professioneel vertellers. In je portfolio vul je hierover een formulier in, waarin je de voorstelling analyseert en beoordeelt.
Afstudeerproject
In deze leerroute studeer je af met een zelfbedacht vertelproject voor kinderen, dat wordt uitgevoerd in een instelling naar keuze. Wil je weten hoe zo'n project er uit kan zien? Elders op deze pagina staan links naar de meest recente afstudeerprojecten.
Op onze Campus vind je beschrijvingen van alle afstudeerprojecten van afgelopen jaren, evenals publicaties in diverse tijdschriften over het vertellen met en voor kinderen.
Lesplan, competenties, kosten
Onderstaande documenten worden momenteel geüpdated en zijn daarom even niet beschikbaar. De (verplichte) lesinhoud vind je ook terug in het kopje hierboven bij cursussen en workshops, een beschrijving van de competenties bij de afzonderlijke cursussen. Wil je een actueel overzicht van de totale kosten? Neem dan even contact op met de administratie.Lesplan leerroute 1 (pdf)Competenties en eindtermen Leerroute 1 (pdf)
Vrijstelling basiscursus. Bij het verlenen van een eventuele vrijstelling voor de basiscursus wordt door de Vertelacademie getoetst of de student(e) de vereiste competenties van deze cursus beheerst, zodat de leerroute succesvol gevolgd kan worden. In de bijlage vind je informatie over de procedure.
Heb je nog vragen? Veel antwoorden staan op de pagina Veelgestelde vragen (klik om te openen). Staat jouw vraag er niet bij, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Foto's
-
Peuter
Tijdens de leerroute leer je hoe je een vertelling geschikt maakt voor verschillende leeftijdsgroepen, van peuter tot puber.
-
Kamishibai
Kamishibai - het Japanse vertelkastje - is een van de vertelvormen waar tijdens de opleiding aandacht voor is. Deze vorm van vertellen leent zich heel goed voor projecten met kinderen, waarbij ze zelf verhalen kunnen verzinnen, tekenen en vertellen.
-
Meisje met publiek
Tijdens de leerroute leer je zelf vertellen, maar ook hoe je kinderen kunt stimuleren om te gaan vertellen.
-
Frank Belt
De Vertelacademie werkt nauw samen met verschillende (vertel)festivals in binnen- en buitenland. Leerroute-studenten krijgen daar de kans om tijdens hun opleiding hun vaardigheden te oefenen in de praktijk.
-
Vertelacademietent
Op het festival Zwolle Unlimited is de Vertelacademie altijd present met haar eigen festivaltent. Studenten van verschillend niveau - van basiscursisten tot afstudeerders - geven daar voorstellingen.
Klik op de foto's voor volledige weergave en beschrijvingen. Bij de verslagen van de afstudeerprojecten die de afgelopen jaren werden uitgevoerd door studenten die deze opleiding volgden, vind je nog veel meer foto's en informatie!
Heb je nog vragen?
Kijk voor algemene informatie en veelgestelde vragen op de hoofdpagina over de leerroutes.