Project: Kruip in de huid - Brenda Alink

2

Veel kinderen vinden het spannend of zelfs eng om voor een groep te spreken.

Door middel van luisteren naar verhalen, het mee laten denken en het doen van oefeningen wilde ik ze laten ervaren dat het niet alleen spannend, maar ook leuk kan zijn om voor een groep te vertellen. Ik hoopte hiermee hun “Verteldurf” te vergroten.

 

Het vertellen van verhalen is voor veel leerlingen en leerkrachten een onbekend terrein, daarom heb ik in alle klassen eerst een keer een verhaal verteld en uitgelegd wat we met het project gingen doen. Dit was zowel voor mij als voor de kinderen een prettige kennismaking.

1Alle projectdagen hadden dezelfde opening.
De kinderen luisterden naar een kort verhaal, we plozen samen uit wat belangrijk is om op een goede manier een verhaal te vertellen. Daarna gingen de kinderen lekker aan de slag met oefeningen om duidelijk te spreken, verzinnen wat ze wilden zijn, zich in te leven in deze personages, deze ook uitbeelden, contact te maken met publiek en natuurlijk het in ontvangst nemen van applaus.

De verhalen die de kinderen zelf gingen vertellen waren aangepast aan hun leeftijd. Omdat het niet de bedoeling was dat de tekst uit het hoofd werd geleerd, maar dat er vanuit beelden werd verteld, heb ik de verhalen ook op deze manier aangeboden. Groep 3 werkte met vertelplaten op A4 formaat en een verteltafel. Groep 4 werkte met De kamishibai (het Japanse vertelkastje). Voor groep 5 en 6 had ik weer vertelplaten gemaakt. Groep 6/7 werkte met zelfgemaakte verhalen, zij mochten bij het vertellen voor publiek ook alleen hun eigen tekeningen als geheugensteun gebruiken.

Tijdens de projectdagen werd ook aandacht besteed aan de opbouw van een verhaal, want als deze structuur begrepen wordt, is het veel makkelijker om een verhaal te onthouden.
Het ontspannen en aarden vlak voor dat je het podium opgaat is een belangrijk onderdeel voor een verteller.

Mede doordat van de verhalen een vertelpantomime werd uitgevoerd kropen de kinderen steeds meer in de huid van het verhaal. Voordat de kinderen het podium opgingen werd eerst twee aan twee of in kleine groepjes geoefend. Uiteindelijk hebben 134 kinderen op het podium gestaan.

Doordat de projectdagen uit diverse korte workshops waren opgebouwd heb ik een brede basis om het aan te bieden aan scholen, BSO, verenigingen of als kinderfeestjes. In overleg kan het aan persoonlijke wensen worden aangepast.

Ik heb een spannende en leuke tijd gehad, waarin ik veel heb geleerd. Het voornaamste is dat kinderen heel erg graag naar verhalen luisteren, maar ook dat er veel kinderen het erg leuk vinden om zelf te vertellen. Ik ben vaak blij verrast geweest met de inbreng, de spontaniteit en het enthousiasme van de kinderen.