Podiumpresentatie voor vertellers

    Beschrijving

    Podiumpresentatie-voor-vertellersJe weet het: die ene verteller fascineert direct, vanaf de eerste stap en het eerste woord op het podium. Maar een andere heeft er meer tijd en moeite voor nodig.
    Wat is dat toch? Een verhaal levendig en vanaf het eerste moment boeiend over het voetlicht brengen, in een open wisselwerking met luisteraars en dan liefst ook nog zonder plankenkoorts; grote acteurs lijken dat spelenderwijs te kunnen.
    Is dat ook voor vertellers weggelegd? Heb jij daar invloed op, hoe pak je dat aan?

    Walter Roozendaal schreef het Handboek Podiumpresentatie en ontwikkelde workshops voor uiteenlopende doelgroepen, van amateuracteurs, vertellers tot professionele musici.
    De warming-up, opkomen, een voorstelling starten, applaus ontvangen en aankondigingen doen zijn voorbeelden van onderwerpen, terwijl je persoonlijke presentatie steeds centraal staat.

    Klik voor de datum en locatie bij het tabblad: Praktisch.


    Praktisch

    Datum: Zaterdag 23 september 2017.
    Cursusnummer: PP-2017
    Plaats: Theaterhuis De Berenkuil, Utrecht.
    Docent: Walter Roozendaal. 
    Lesgeld: € 135,-  (Inclusief 21% btw NL).
    Klik hier om je voor deze workshop in te schrijven.

    Deelname: voor iedereen die een basiscursus heeft gevolgd en wil werken aan een professionelere uitstraling tijdens het vertellen. Deze praktische workshop is ook interessant voor mensen die regelmatig grote groepen toespreken of presentaties geven.

    jeugdtheaterhuis de berenkuilRoutebeschrijving
    In Utrecht huurt de Vertelacademie cursusruimten bij Jeugdtheaterhuis de Berenkuil: Uitgebreide routebeschrijving en detailkaart van Utrecht.
    Let op! Hier staat ook belangrijke informatie over parkeren

     

    Opbouw

    Een mooi verhaal vertellen dat anderen raakt; daar gaat het vertellers om. Dat is hun vak, hun hobby, hun passie. Om dat te bereiken werk je aan: je verhaal, je verbeelding, je voordracht, je uitdrukking, je bewegingen, alle gereedschappen die met de techniek van vertellen te maken hebben. Maar wanneer je het podium opstapt ontdek je, dat er in de omgang met het publiek nog veel meer speelt. Want hoe is tijdens die eerste stap op het speelvlak jouw contact met je publiek? En hoe werkt dat eigenlijk: dat mensen meeleven met jouw verhaal? Hoe presenteer jij jezelf en je voorstelling zo, dat je direct, vanaf het eerste moment, de aandacht en betrokkenheid van je publiek maximaal mobiliseert? Hoe meer je daar over weet, hoe helderder je een optreden kunt vormgeven. Over presentatie kun je nadenken, besluiten nemen en je kunt je er in oefenen of in laten begeleiden.
    Podiumkunstenaars zijn zich daar niet altijd van bewust. Bijvoorbeeld: lang voordat je echt met je verhaal begint, ben je misschien al zichtbaar voor je publiek. Dat is zo'n moment. Want dit is niet lang voor jouw voorstelling begint, dat moment is eigenlijk al jouw eerste stap in jouw voorstelling! Het is een beetje als een sollicitatiegesprek: binnen twintig seconden na binnenkomst heeft de commissie al een goed of een slecht gevoel over de kandidaat, en is de basis voor het gesprek gelegd, terwijl dat nog niet eens begonnen was.

    Bij het onderwerp podiumpresentatie gaat het dus in de eerste plaats over de manier waarop jij jezelf en je vertelling kenbaar maakt voor het publiek. Daarbij zoeken we naar een open, het publiek tegemoetkomende en uitnodigende houding, waarbij;

    • Je in jezelf gevestigd bent, thuis bent bij jezelf.
    • Ruim en volledig beschikbaar bent voor je verhaal en het publiek.
    • Oog en oor hebt voor alles om je heen.


    De start, de overgangen en het applaus

    Om te beginnen geeft Walter drie basisoefeningen, die je als warming-up kan doen. Met daarnaast tips voor een snelle korte weg, om tijdens een optreden ongemerkt weer naar die juiste basishouding terug te kunnen gaan. Want die houd je in het begin niet vanzelfsprekend een heel optreden vol. Die oefeningen hebben niet alleen effect op je presentatie, maar zijn ook een goede manier om allerlei vormen van plankenkoorts, zenuwen of podiumangst te bestrijden.

    Verder zullen we werken met het doen van korte aankondigingen, en vooral: de start van je voorstelling of de start van je volgende verhaal. Blikrichting, de totale lichaamshouding en gebaren gaan dan ook een rol spelen.

    Nog zo’n speciaal moment is het einde van je voorstelling. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk onder applaus, het is eerder iets dat ze maar overkomt dan dat ze het applaus beheren. Terwijl het applaus, het afscheid van jou, de slotindruk is die je publiek meeneemt aan het eind van de voorstelling. Het is dus zaak die slotindruk zelf in handen te houden. Terwijl er dan in korte tijd veel gebeurt: terugkomen uit je verhaal, applaus ontvangen, publiek bedanken, buigen, eventueel bloemen aannemen en een bedanktoespraakje incasseren, etc.


    Uitgangspunt bij alle werkvormen en oefeningen is, dat we zoeken naar ruimte voor een persoonlijke manier van presenteren, die past bij de verteller zelf. Een verhaal levendig en vanaf het eerste moment boeiend over het voetlicht brengen, in een open wisselwerking met het publiek en liefst ook nog zonder plankenkoorts, daar legt deze dag vanuit presentatievaardigheden een basis voor.


    WalterRoozendaalDe Docent:
    Walter Roozendaal (Alkmaar -NL)

    Walter heeft wonderlijke verhalen en wonderlijke melodieën: Walter speelt ze en zijn accordeon vertelt ze mee. Hij geeft als solist vooral schoolvoorstellingen, maar werkt ook samen met musici. Daarnaast regisseert hij vertellers, educatief theater, koren en musici, o.a. aan het Conservatorium van Amsterdam. Als theaterconsulent begeleidt hij het cultuureducatiebeleid van basisscholen. En hij schreef het Handboek Podiumpresentatie. Wil je nader kennis maken met Walter? Bezoek dan zijn website: www.muzemuzette.com 

     

    Melanie Plag (Amersfoort) volgde deze workshop in 2012, lees hieronder haar terugblik:

    podiumpresentatie-vertellers-2De workshop podiumpresentatie heeft me enorm veel praktisch bruikbare tips opgeleverd. Allerlei aspecten rondom vertellen komen aan bod – opkomen, lichaamshouding, oogcontact, applaus ontvangen, storend publiek – en worden geïllustreerd met levendige voorbeelden en praktische oefeningen. Vanaf het eerste kennismakingsrondje neemt Walter de tijd voor individuele leervragen van de deelnemers zonder dat hij de rode draad van zijn eigen verhaal uit het oog verliest. De dag vloog voorbij!

    Een paar weken na het volgen van deze workshop had ik een hele reeks optredens op basisscholen en kon ik het geleerde gelijk toepassen: ik voelde me zekerder en rustiger en weet zeker dat deze workshop bijdraagt aan een professionelere uitstraling bij het vertellen.

    Volg Melanie op Twitter.

     
    Reactie op Facebook:

    podiumpresentatie

    Competenties

    In de workshop Podiumpresentaties voor vertellers wordt aan onderstaande competenties gewerkt. 

    De Student:  

    • Ontwikkelt een zeker bewustzijn m.b.t. de eigen aanwezigheid op het speelvlak, de relatie met het publiek en de ruimtelijke verhoudingen.
    • Ontwikkelt vaardigheden om zich fysiek op een vertelling voor te bereiden.
    • Verwerft inzicht in de eigen uitstraling en de communicatie met het publiek: de opkomst/opening van de vertelling, tijdens de vertelling, de overgang tussen verschillende verhalen en de afsluiting van de vertelling en het ontvangen van applaus.
    • Verwerft inzicht in verschillende manieren om het publiek te observeren/beoordelen.

    Voorbereiding

    Zorg ervoor dat je voor het uitvoeren van de opdrachten in deze workshop de eerste alinea van een verhaal paraat te hebt. Dit mag een verhaal zijn dat je onlangs hebt verteld of waaraan je hebt gewerkt in een andere cursus of workshop.

    Na de workshopdag Podiumpresentatie
    Je beschikt nu over materiaal voor je warming-up, een krachtige start en afsluiting van je voorstelling, en tips om zo nodig tijdens je voorstelling weer een goede conditie op te roepen. Je kunt je voorstelling daar op evalueren. Neem je de volgende keer voor één of meer van deze punten bewust in te bouwen, zodat ze een vanzelfsprekend onderdeel van jouw vertellerschap kunnen worden. Zo leg je een steeds stevigere basis, die doorwerkt in heel je vertelling.

    Leerroutes

    Deze workshop maakt tevens deel uit van de Leerroute (1) Vertellen met en voor kinderen.

    Studenten uit de Leeroute (2) Vertellen voor een groot publiek die weinig of geen podiumervaring hebben wordt aanbevolen deze workshop als aanvulling op hun leerrroute te volgen.


    Tip: Lees voor aanvang de vier competenties door waar je tijdens de workshop op getoetst wordt. 

    Na de workshop
    Ga tijdens je praktijkopdrachten aan de slag met de vaardigheden die je in deze workshop aangereikt hebt gekregen en verwerk de resultaten in je 'portfolio vertelervaring.' Lees hiervoor de aanwijzing van Walter op het tabblad Voorbereiding.

    Lesmateriaal

    • Walter Roozendaal schreef het Handboek Podiumpresentatie. Hoewel hij zich in dit boek richt op musici en koren, is het ook voor vertellers goed bruikbaar.

    • Voor het Vertelmagazine Verel eens... schreef Walter een Tips en Tricks van de Vertelacademie over Podiumpresenatie voor vertellers. (Vertel eens... juni 2010) (pdf 757 kb)