Stem als instrument van de verteller

    Beschrijving

    Stem-als-instrument-vertellenEen verhaal komt tot leven dankzij de verbeelding van de verteller. De stem is hierbij een belangrijk instrument.

    In deze workshop ga je verkennen en ontdekken wat je al in huis hebt op stemgebied. Dat is vaak heel wat meer dan je zelf verwachtte!

    Daarnaast gaan we onderzoeken hoe je, je stemrepertoire kunt uitbreiden, hierbij horen ook tips voor een gezond stemgebruik.
    Tenslotte gaan we ook naar het vertelrepertoire kijken: welke kansen liggen er in een verhaalfragment voor jouw stem?

    Deze workshop wordt één keer per jaar in Utecht aangeboden en één keer per jaar in Zwolle.
    Klik voor de datum en locatie bij het tabblad: Praktisch.


    Praktisch

    Datum: een zaterdag in 2018 (Lestijden: 10.00-17.00 uur).
    Cursusnummer: S118.
    Plaats: Verhalenboot, Zwolle of Theaterhuis De Berenkuil Utrecht
    Docent: Ronald Naar
    Lesgeld: € 135,00 (onder voorbehoud)
    Deelname: enige vertelervaring gewenst; bij voorkeur gevolgd hebben van een basiscursus. Deze workshop kan in combinatie met de workshop "Geef een verhaal aan je stem" gevolgd worden.
    Klik hier om je voor deze workshop in te schrijven.

    Deze workshop bieden we hierna opnieuw aan in 2018. De workshop Geef een verhaal aan je stem staat gepland op zaterdag 16 september 2017 in Utrecht.


    Verhalenboot Zwolle

    Routebeschrijvingen

    In Zwolle vinden de lessen plaats in Verteltheater De Verhalenboot: Routebeschrijving.


    jeugdtheaterhuis-de-berenkuil
    In Utrecht huurt de Vertelacademie cursusruimten bij Jeugdtheaterhuis de Berenkuil:
    Uitgebreide routebeschrijving en detailkaart van Utrecht.
    Let op! Hier staat ook belangrijke informatie over parkeren.

    Opbouw

    Een verhaal komt tot leven dank zij de verbeelding van de verteller. De stem is hierbij een belangrijk instrument. Het is in diverse opzichten interessant om te werken aan de stem in het kader van onze ontwikkeling als verteller. Dat is dan ook de invalshoek voor deze workshop.

    • Ten eerste is het spannend om te ontdekken wat je al in huis hebt, mogelijkheden die je stem biedt maar die je niet of zelden gebruikt. In het dagelijkse leven gebruiken we maar een heel beperkt (en tevens door cultuur en opvoeding bepaald) deel van onze stem. Ook wanneer we zingen, doen we dat vaak op een ons vertrouwde manier (en zeker wanneer zangles in het spel is wordt het stemgebruik vaak beperkt tot 'mooi zingen'). Het gaat in de workshop niet om het 'stemmetjes maken' maar om het ontdekken van authentieke mogelijkheden van je stem. Niet om 'typetjes', wel om archetypes die bij iedereen in zijn/haar stem verborgen zitten.

    • Een tweede invalshoek bestaat uit het uitbouwen van je stemrepertoire op een gezonde manier. Lichaamshouding en adem spelen hier een hoofdrol. Hoe kun je op een natuurlijke manier werken aan onderhoud en uitbreiding van je stemrepertoire?

    • We gaan ook kijken naar kansen die het vertelrepertoire biedt om jouw stem te verleiden tot verrassende acties, 'stemkansen' in een verhaal. Het kan zijn dat een passage door vorm en/of inhoud vraagt om een bepaalde kleur, een ritme of melodie. Hoe kun jij daar invulling aan geven zonder te vervallen in een gestileerd typetje? Hier komt ook de natuurlijke zangstem om de hoek kijken, de argeloze manier van zingen zoals kinderen dat nog kunnen.

    Docent


    ronald
    De workshop wordt gegeven door Ronald Naar. Ronald is actief als docent/workshopleider stemexpressie waarbij het hem gaat om authentieke uitdrukking van de stem. Hij beweegt zich tussen drama en zang, werkt zowel met koren als theater(sport)groepen.

    Belangrijke inspiratie deed hij op bij het Roy Hart Theatre, een werkgemeenschap van theatermensen, dansers en zangers die zich richten op fysiek gefundeerd, authentiek gebruik van de stem.

    Competenties

    In "Stem als instrument van de verteller" wordt aan onderstaande competenties gewerkt.

    De Student:

    • Verkent de stem en verwerft inzicht in het eigen stemgeluid, klankkleuren en mogelijkheden.
    • Ontwikkelt inzicht in gezond stemgebruik en is zich bewust van de beperkingen van zijn eigen stem.
    • Is zich bewust van de onderlinge relatie tussen lichaamshouding, stem en adem.  

    Opdracht

    Het is handig als je al een aantal aandachtspunten of vragen hebt voordat de workshop begint. Er wordt gewerkt met korte vertelfragmenten. Kies er alvast een paar waarin je wilt experimenteren of waarover je qua stemgebruik een vraag hebt.

    Leerroutes

    Deze workshop maakt tevens deel uit van de Leerroute (1) Vertellen met en voor kinderen en de Leerroute (2) Vertellen voor een groot publiek.

    Voor de studenten die de workshop volgen in het kader van een leerroute:
    Lees voor aanvang op de website de twee competenties door waar je tijdens de workshop op getoetst wordt. Voor studenten die de workshop "Geef een verhaal aan je stem" al gevolgd hebben; kijk in je portfolio naar de evaluatiepunten van deze workshop.

    Verzoek bij het invullen van het portfolio; Plak de evaluatie van deze workshop bovenin je workshop portfolio.

    Praktijk

    Na de workshop Stem als instrument van de verteller

    Maak een bewuste keuze voor een aantal stemopwarmers. Deze komen in je ‘gereedschapskistje’. Voor een voorstelling of presentatie doe je een aantal van deze oefeningen. Werk daarbij systematisch: bodemcontact, houding, adem, resonans, kaak en tong. Een oefening waarbij je ‘indaalt’ in je lichaam (uithangen, grondoefening) is zinvoller dan grote mentale activiteit voor de voorstelling. Qua werkpunten: neem je niet meer dan 1 of 2 aandachtspunten voor. Na de voorstelling: waar in het verhaal kreeg je nieuwe stemimpulsen? Wat heb je er mee gedaan?


    Artikel om te lezen