Geef verhaal aan je stem

    Beschrijving

     

    Geef-een-verhaal-aan-je-stemGeef een verhaal aan je stem

    Het eerste deel van deze workshop staat in het teken van verkenning van de stem: wat is het eigene in jouw stemgeluid, welke klank-kleuren heb je in huis, welke (nog onbenutte) mogelijkheden? Ook is er aandacht voor valkuilen zoals stemgebruik dat heesheid veroorzaakt.
    Tijdens het tweede deel is er ruimte voor regie gericht op stem, de studenten werken aan een zelf voorbereid verhaalfragment.


    Klik voor de datum en locatie bij het tabblad: Praktisch.


    Praktisch

    Datum: Zaterdag 16 september 2017.
    Cursusnummer: GS17
    Plaats: Theaterhuis De Berenkuil, Utrecht.
    Docent: Ronald Naar.
    Lesgeld: € 135,- (Incl. 21% btw NL).
    Klik hier om je voor deze workshop in te schrijven.

    Deelname
    : voor iedereen die een basiscursus heeft gevolgd.
    Deze workshop kan, des gewenst, in combinatie met de workshop "Stem als instrument van de verteller" gevolgd worden. De beide stemworkshops worden jaarlijks aangeboden.

                                                                                                                                                        
    jeugdtheaterhuis-de-berenkuilRoutebeschrijving

    In Utrecht huurt de Vertelacademie cursusruimten bij Jeugdtheaterhuis de Berenkuil: Uitgebreide routebeschrijving en detailkaart van Utrecht.
    Let op! Hier staat ook belangrijke informatie over parkeren


    Opbouw

    Ochtend

    De verteller is natuurlijk gericht op het zo krachtig mogelijk vertolken van zijn verhaal, als instrumenten heeft hij bijvoorbeeld lichaamstaal en mimiek maar natuurlijk ook zijn stem. Soms beschouwen we de eigen stem als iets 'vanzelfsprekends' en zijn we vergeten dat we vaak maar een heel klein gedeelte van ons totale vocale spectrum benutten. In de workshop ga je als student ervaren dat je veel meer aan klanken en kleuren in huis hebt dan dat je in het dagelijkse (vertel)leven aanspreekt. Wanneer je gaat experimenteren met de ruimtes, zoals borstkas maar ook resonantieholtes, waarin de stem klank geeft (je eigen klankkast!), zul je versteld staan van de mogelijkheden die je ook bij je vertellingen kunt toepassen. Je zult bewuster worden van de onderlinge relatie tussen houding, stem en adem en van de kansen die dit oplevert.

    Middag

    Terwijl de ochtend in het teken staat van het uitbreiden van het stemrepertoire, zal dit tijdens de middag toegepast worden op een door de student van tevoren voorbereid verhaalfragment.

    Het draait hierbij behalve om de mogelijkheden van de verteller ook om de kansen en uitdagingen die het uitgekozen verhaal biedt en dan natuurlijk in het bijzonder gericht op stem en klank. Bijvoorbeeld: het creëren van personages zonder te vervallen in gekunstelde stemmetjes, het spelen met klank (zoals een deurbel) of met muziek (zoals een klok of een gong). Ook kan creatief stemgebruik een verrassende kleur geven aan de opening of afsluiting van het verhaal, aan de overgang naar een nieuwe episode of aan de (her)introductie van een personage.

     

    docent Ronald_Naar

    Docent: Ronald Naar (Amerongen -NL)

    Ronald is actief als docent/workshopleider stemexpressie, waarbij het hem gaat om de authentieke uitdrukking van de stem.
    Hij beweegt zich tussen drama en zang en werkt zowel met koren als theater(sport)groepen.
    Belangrijke inspiratie deed hij op bij het Roy Hart Theatre.

    Taak binnen de Vertelacademie: Vakdocent stem en mentor leerroute 1 (pedagogisch didactische ondersteuning).

    Wil je nader kennis maken met Ronald? Bezoek dan zijn website: www.zingenddoorhetleven.nl

    Competenties

    In de workshop "Geef een verhaal aan je stem" wordt aan onderstaande competenties gewerkt.

    De Student:

    • Ontwikkelt een natuurlijke aanpak in het verzorgen en uitbreiden van het eigen stemrepertoire.
    • Verwerft inzicht in de mogelijkheden om zijn stemrepertoire in een verhaal in te zetten.

    Voorbereiding

    Bereid voor het tweede deel van de workshop twee verhaalfragmenten voor, zodat je deze in je eigen woorden vrij kunt vertellen.
    Het kunnen twee fragmenten uit hetzelfde verhaal zijn maar dat hoeft niet. Bij het ene fragment heb je het gevoel dat het iets speciaals van je stem vraagt. Bij het andere speelt dat niet.
    De fragmenten mogen maximaal 1,5 minuut lang zijn, het kunnen ook ideeën zijn voor een stempersonage of een liedje.


    Leerroutes

    De workshop Geef een verhaal aan je stem maakt tevens deel uit van Leerroute 1: Vertellen met en voor kinderen tussen 4-14 jaar en Leerroute 2: Vertellen voor een groot publiek.

    Voor studenten die de workshop volgen in het kader van een leerroute; Lees voor aanvang op de website de twee competenties door waar je tijdens de workshop op getoetst wordt. 
    Voor die studenten die de workshop “Stem als instrument van de verteller” al gevolgd hebben; kijk in je portfolio naar de evaluatiepunten van deze workshop.

    Verzoek bij het invullen van het portfolio; Plak de evaluatie van deze workshop samen met die van 'Stem als instrument van de verteller' bovenin je workshop portfolio.


    Praktijk

    Na de workshop Geef een verhaal aan je stem

    Formuleer twee of drie eye-openers met betrekking tot je stemgebruik waaronder tenminste één praktische oefening die je hebt gekozen of samengesteld naar aanleiding van de workshop. Neem deze mee in de voorbereiding van je volgende vertelling.
    Lees het verhaal dat je gaat vertellen eens met je oren: welke geluiden hoor je?
    Welke stemimpulsen komen er naar boven? Na afloop van de vertelling: welke impulsen heb je gevolgd, welke niet? Vraagt je stem de volgende keer meer opwarmaandacht?

    Artikel