Corporate storytelling voor zelfstandigen (zzp' ers)

     

    Beschrijving

    elevator-pitchEen goed verhaal dat het hart van de zaak raakt!


    Neem eens de proef op de som; stap op een maandagochtend in de lift van een willekeurige kantoorkolos op een bedrijventerrein en druk op het knopje voor de bovenste etage. Vraag vervolgens aan de persoon naast je waar zijn bedrijf precies voor staat. Waarschijnlijk vertelt jouw reisgenoot, nog voordat de bovenste etage is bereikt, in een paar prachtige volzinnen precies wat de business van de onderneming is. Want managers en directeuren van grote bedrijven worden er in getraind om, desnoods tijdens een reis per lift, kernachtig hun boodschap uit te dragen.

    eigen vehaalIn de workshop Corporate Storytelling voor zelfstandigen (zzp'ers) gaan we een stap verder.
    De deelnemers gaan op zoek naar het unieke verhaal achter hun onderneming, zodat ze dit verhaal effectief en op een authentieke manier kunnen inzetten in hun externe communicatie.
    Een zzp'er heeft namelijk iets in handen dat de manager of directeur van een grote onderneming vaak niet heeft: hij of zij maakt deel uit van de (ontstaans)geschiedenis van het bedrijf.

    Een goed verhaal raakt en inspireert. Een goed verhaal vertelt waar jij in je bedrijf voor staat, wat je te bieden hebt en wat jouw zaak zo uniek maakt. Hoe maak je dit verhaal? En hoe krijg je dat verteld?
    In deze training leer je hoe je de krachtige elementen in jouw 'eigenzaakverhaal' kunt vinden, zodat je die ook op een authentieke manier kunt overbrengen aan verschillende doelgroepen, zoals klanten, collega's en netwerkpartners.


    Tijdens deze workshop wordt er gewerkt met een kleine groep deelnemers. Zodat iedereen naar huis gaat met zijn of haar eigen bedrijfsverhaal!

    Praktisch

    Datum: een dag in 2018. (Lestijden 10.00-17.00 uur).
    Cursusnummer: CS-2017.
    Trainer: Raymond den Boestert. 
    Plaats: Theaterhuis de Berenkuil Utrecht.
    Maximaal aantal deelnemers: 6.
    Lesgeld: € 132,23 (Exclusief 21% btw NL), € 160,00 inclusief btw (onder voorbehoud).
    Mail ons als je bericht wilt ontvangen zodra er een nieuwe datum is.

    Voor wie?
    Deze weekendworkshop richt zich op deelnemers die werkzaam zijn als zzp'er (zelfstandige zonder personeel), vennoot zijn binnen een VOF of werken binnen kleine organisaties waaraan ze (mede) leiding geven. Ervaring met vertellen is niet per se gewenst.


    jeugdtheaterhuis-de-berenkuilIn Utrecht huurt de Vertelacademie cursusruimten bij Theaterhuis de Berenkuil:

    Uitgebreide routebeschrijving en detailkaart van Utrecht.
    Let op! Hier staat ook belangrijke informatie over parkeren.


    Opzet


    's Ochtends gaan we op zoek naar de (persoonlijke) verhalen en anekdotes achter jouw bedrijf. Welke waarden in deze verhalen spelen (nog steeds) een belangrijke rol in wat je bedrijf nu geworden is? En welke betekenis hebben deze waarden voor jou en jouw opdrachtgevers? 's Middags gaan we de verzamelde verhalen vertellen. Tijdens de coaching wordt aandacht besteed aan de doelgroep waarvoor jouw verhaal bestemd is.
    De workshopbegeleiding is in handen van een ervaren trainer.

    Doelstellingen;

    • Deelnemers krijgen a.d.h.v. praktische theorie handvatten om hun eigen corporate story te maken.
    • Deelnemers zijn in staat om (in dit verhaal) hun bedrijfswaarden te herkennen en te verwoorden.
    • Deelnemers krijgen feedback en er is aandacht voor de presentatie van hun verhaal.
    • Deelnemers zijn in staat om hun corporate story te vertellen voor verschillende doelgroepen.
    • Deelnemers zijn in staat om hun verhaal aan te passen aan de verschillende toehoorders.

     

    De trainer

     

    raymond den boestertRaymond den Boestert is verhalenverteller en trainer. Hij heeft bovendien de dagelijkse leiding bij de Vertelacademie. De kern van de vertelkunst is voor Raymond de interactie tussen verteller en publiek. "Zonder contact met de luisteraars is er niets. Vertellen kun je niet alleen. Maar als er wel luisteraars zijn, en als dat contact er wel is, ontstaat er iets magisch, iets dat met het wisselen van je publiek mee verandert."

    De fascinatie van Raymond ligt in de rol van het vertelde verhaal in communicatie en marketing. De kracht van het verhaal maakt de bedrijfsboodschap sterk, heeft hij meermaals ontdekt. Maar alleen met een krachtig verhaal is men er niet.
    "Het verhaal wordt krachtig met goede verteltechnieken, presentatie, echte aanwezigheid van de spreker."

    Testimonial en Interviews

    In 2016 verzorgde Raymond een training Corporate Storytelling voor zelfstandigen in Bremen (DT). Hieronder vind je een terugblik van een van de deelnemende ondernemers en een intervieuw over ondernemersverhalen dat Raymond gaf aan de lokale krant.

    Onderaan de pagina staat een intervieuw dat Trouw enkele jaren geleden publiceerde.


    miho sakaiMiho Sakai - Meister Bäckerin
    Die mündliche Erzählung gehört nicht zur japanischen Gegenwartskultur. Japaner lieben es eher zu schreiben und zu lesen. Deshalb war es eine Herausforderung am Workshop mündliche Erzählung Thema Business Storytelling teilzunehmen. Die Zeit beim Zuhören war unbezahlbar und extrem intensiv. Heutzutage muss alles Schnell gehen und Smartphones und Computer verstärken diesen Trend noch. Ich wurde of gefragt, warum ich nach Deutschland gekommen bin und Bäckerin geworden bin. Ich konnte meistens nicht in angemessener Weise antworten, weil es mir schwer fiel meine Reise- und Berufserfahrungen, meine Gedanken und Intuitionen in einer stringenten Geschichte zu präsentieren. Durch den Workshop sind viele schlafende Erinnerungen erwacht. Dieses macht Es mir einfacher meine Business-Geschichte zu erzählen und die Leute auf meine Reise mitzunehmen. Foto: Tom Kleiner.

    artikel raymond stadtteil kurier klein

     

    Klik hier om dit interview te lezen (pdf file 2016).

     

    Interview Dagblad Trouw 'Den Boestert verteller van het jaar.' (pdf file 2012)