Nieuw: Zomerweek in Zeeland

Logo ZB

MIDDELBURG – De kunst om een publiek mee te nemen in de wereld van het verhaal leeft meer dan ooit. In ZB | Planbureau en Bibliotheek van Zeeland te Middelburg wordt vanaf maandag 30 juli t/m donderdag 2 augustus 2018 een vierdaagse basiscursus verhalen vertellen aangeboden met als thema beeldend vertellen. Hier komen de grondbeginselen van de vertelkunst aan de orde. De opzet is dat elke deelnemer aan het eind van de cursus in staat is om, in kleine kring, een verhaal te vertellen.


In deze cursusweek leer je hoe je verhalen kunt vertellen. Thema’s als verhaalstructuren, beeldend vertellen, verbinding met jouw verhaal, fantasietraining en presentatie komen aan bod. Je gaat aan de slag met een bestaand verhaal en leert om dit verhaal naar je eigen hand te zetten. De lesdagen duren van 10.00 tot 16.00 uur. De cursus wordt verzorgd door de Vertelacademie, sinds dit seizoen partner van ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland als het gaat om scholing van verhalenvertellers.

Docent en verhalenverteller Rudolf Roos groeide op in Zeeland en woont inmiddels alweer vele jaren in Almere: ‘Ik vond het altijd erg jammer dat Zeeuwen die de kunst van het verhalen vertellen willen leren, daarvoor helemaal naar de Utrechtse of Vlaamse vestiging van de Vertelacademie moesten reizen. Ik ben dus erg blij dat de Vertelacademie en Zeeuwse bibliotheek de handen ineen hebben geslagen en we deze zomer kunnen starten met een eerste basiscursus verhalen vertellen op Zeeuwse bodem.’

Extra achtergrond informatie
Eeuwenlang is het vertellen van verhalen de manier geweest waarop mensen elkaar deelgenoot maakten van elkaars wijsheid, gemoed, hoop en vrees. Verhalen zijn levende geschiedenis, zingeving, moraal, amusement en nieuws.
Het vertellen van verhalen is in de veranderende wereld waarin we leven actueler dan ooit. Labeltjes van theezakjes nodigen ons met een korte vraag uit om elkaar vaker een verhaal te vertellen. Van een leerkracht, manager, predikant, politicus of marketeer wordt verwacht dat ze hun boodschap verhelderen met een verhaal. Tv-journalisten illustreren de feiten met vertellingen die gaan over echte mensen. Managers met visie, delen persoonlijke verhalen met hun medewerkers om ze zodoende te inspireren en mee te nemen in een nieuwe kijk op hun werk en de samenleving. Consumenten kopen geen producten, maar een verhaal en daarmee een beleving. En de machtigste man op aarde is president geworden omdat hij tijdens de verkiezingscampagne onware of minder ware verhalen vertelde aan de kiezers

Klik hier voor meer informatie over de basiscursus verhalen vertellen.

Rudolf Roos tbv Persbericht