Discussie: Tips voor starters

Warming up

Raymond den Boestert vroeg op het Vertelforum welke vragen startende ondernemer-vertellers hebben en welke tips vertellers met onderneming hebben voor starters. Hieronder vind je een lange lijst met reacties.

Dit is een weergave van de reacties op het forum. Er worden meerdere onderwerpen in besproken, maar LET OP: sommige thema's, zoals de VAR-regeling, zijn inmiddels achterhaald (bij het updaten van deze website in 2018). Tot onze spijt zijn sommige weblinks in het artikel weggevallen. Maar met wat googelen, zijn de meeste wel te achterhalen.

---------

Rudolf » 13 Dec 2011

Ik heb drie tips:

Startersdag Kamer van Koophandel
Als je nadenkt over het opzetten van een eigen bedrijf, bezoek dan eens een startersdag van de Kamer van Koophandel. Je kunt daar seminars volgen (over de Belastingdienst, marketing etc.), en gratis advies krijgen van coaches, belastingconsulenten en andere experts.

Startersgesprek Belastingdienst
Heb je je als eigen bedrijf ingeschreven, bel dan de belastingtelefoon en maak een afspraak met een adviseur van de Belastingdienst voor een zogenaamd startersgesprek. Kost niets, levert een hoop helderheid op. Kun je alles bespreken (facturering, btw, var, inkomstenbelasting, etc.)

Er was eens lijst
Tot slot komen er vaak regelmatig tips langs via de Erwaseens-lijst. Bijvoorbeeld recent een aantal zinvolle bijdragen over klanten die niet zo snel betalen en hoe je bijvoorbeeld het proces van opdracht naar factuur naar aanmaning op kunt zetten.
Meer over die lijst op: http://www.stichtingvertellen.nl

-----------

Melanie Plag » 16 Dec 2011

Ik kan Rudolf nog wat aanvullen wat betreft de Kamer van Koophandel. Ik heb 4 jaar geleden bij de KvK een starterstraject gevolgd: in 8 seminars krijg je dan de basiskennis over boekhouden, belastingen, netwerken, marketing, etcetera. De andere deelnemers zijn gelijk een begin van je zakelijk netwerk.
In de regio Gooi/Eemland/Flevoland (en ik dacht ook nog een aantal andere regio's) heeft de KvK bovendien het project Starterspas: voor een niet al te hoog lidmaatschap per jaar (€75 of €95, iets in die orde) kun je gratis workshops voor starters volgen, zijn er netwerkbijeenkomsten en kun je advies vragen aan ervaren ondernemers.
Nadeel van de KvK vind ik dat ze over het algemeen erg business-to-business gericht zijn en minder weten over de particuliere markt en nog minder van onderwijs/kinderopvang (waar ik me o.a. op richt).

Daarnaast: veel netwerken. Kijk in lokale/regionale kranten, maar vooral ook op LinkedIn welke groepen er in je woonplaats zijn. Met name via LinkedIn ben ik op het spoor gekomen van de creatieve sector in mijn woonplaats, Amersfoort. Ga naar bijeenkomsten, laat jezelf zien en vertel wat je doet!

Zorg voor een professionele uitstraling. Die begint met goede visitekaartjes en een website. Gebruik een huisstijl. Het is vaak de eerste indruk die je achterlaat. Ik heb regelmatig (positieve) reacties gehad van mensen die verbaasd waren te horen dat ik "slechts" een eenmanszaak was.

En tenslotte de knuppel in het hoenderhok: durf ook (af en toe) gratis of voor een lage prijs te werken. Soms weegt zo'n investering van uren ruimschoots op tegen de voordelen, in het bijzonder naamsbekendheid. Als ik na het evenement met foto en naam in de krant kom, of als de zaal vol sponsors zit die tot mijn doelgroep behoren, dan denk ik wel drie keer na voordat ik 'nee' zeg.

---------

marin » 20 Dec 2011

Mijn uiteindelijke doel is, mijn (bescheiden) boterham te verdienen met vertellen, maar daar moet ik nog veel voor leren en vooral veel ervaring opdoen.

Vooralsnog vertel ik dan ook voornamelijk vanwege het vertelplezier en het opdoen van ervaring. Nu is me al een paar maal opgevallen, dat veel mensen/instellingen er kennelijk vanuit gaan dat als je gratis wil komen vertellen, je er waarschijnlijk nog niet zo veel van zult bakken.

Ik speel nu met de gedachte om er al wel een prijskaartje aan te hangen, maar dat neemt weer met zich mee, (in deze tijd van bezuinigingen, nu scholen, en andere instellingen nog amper budget hebben, en al helemaal niet als ze dat niet in de boekhouding kunnen verantwoorden) dat het dus wit moet. Daarvoor is kennelijk een rechtsvorm en een inschrijving bij de lokale kamer van koophandel voor nodig.Hoe kies ik een rechtsvorm, welke, en waarom die?

-----------

Raymond » 20 Dec 2011

Dag Marin,Ik begrijp wat je bedoelt. Vroeger verdiende ik met een maatje wat geld bij met buitenschilderwerk en nadat we ons uurloon met 40% verhoogd hadden kregen de klanten veel meer vertrouwen in ons.
Ik denk dat als je je nog aan het ontwikkelen bent als verteller, optredens niet per definitie gratis hoeven te zijn. Ik zou zeggen schat van moment tot moment in wat passend is. (Een reis- of onkostenvergoeding is niet te veel gevraagd).

Als je een vergoeding ontvangt voor je optredens kan de uitbetaling op drie verschillende manieren.

- Bij onkosten vergoedingen tot € 163,- kan dit via een gageverklaring.
Lees meer hierover op de , pagina 14.
Tip: Google hier even op, wellicht vind je informatie die wat bondiger is dan op de website van de Belastingdienst.

- Verloning via een verloningsbedrijf of bureau. Zij sturen de factuur naar de opdrachtgever en zij betalen je uit. Het verloningsbedrijf fungeert als je werkgever. Ze dragen sociale premies af en je betaalt een percentage voor de verloning. Als ik met artiesten werk die niet zelfstandig zijn verloon ik ze via in Amsterdam. Maar het is de moeite om verder te kijken naar andere bureaus.
Nadeel van verloning; de hoogte van je netto honorarium na aftrek van sociale premies en verloningspercentage. Als het verloningsbedrijf je tweede werkgever is houden ze geen rekening met je heffingskorting. (Maar dat komt weer goed na je belastingaangifte).

- Uitbetaling via een Verklaring ArbeidsRelatie (VAR). Je bent dan Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP’er). Deze VAR moet je aanvragen bij de Belastingdienst en je moet je inschrijven bij de Kamer Van Koophandel. De rechtsvorm wijst zich in dit geval vanzelf. De KVK schrijft je in als eenmanszaak (ZZP’er). Let er op dat opdrachtgevers die ‘verstand van zaken’ hebben meestal niet willen uitbetalen op een VAR – overige inkomsten. Dit beschermt de opdrachtgever onvoldoende. Ze zullen vragen om een VAR - Winst Uit Onderneming (WUO).
Een VAR WUO kun je aanvragen als je tenminste drie verschillende opdrachtgevers hebt.


Let op! Regels veranderen voordurend. Blijf dus op de hoogte. Voorbeeld; de genoemde info op de website van de belastingdienst is voor het belastingjaar 2011. Ook het hierboven genoemde bedrag van € 163,- kan in de toekomst aangepast worden.
Ik ben nog wel benieuwd of er forumlezers zijn die problemen hadden met het verkrijgen van een VAR-WUO.Succes!
Groet, Raymond

------

Melanie Plag » 21 Dec 2011

Na het verhaal hierboven van Raymond begin ik te twijfelen:
Zover ik weet is de VAR (Verklaring Arbeids Relatie) alleen noodzakelijk wanneer de opdrachtgever erom vraagt: voor hem is het een garantie dat hij niet (achteraf) sociale premies hoeft te betalen over je vergoeding. Een VAR is met name belangrijk wanneer je vaker of langere tijd voor één opdrachtgever werkt, om aan te tonen dat je geen werknemer bent.
Ik vraag altijd een VAR aan voor het komende kalenderjaar, maar heb hem in praktijk pas één keer nodig gehad in de afgelopen 3 jaar (en ik vertel regelmatig ;-))

Groet, Melanie

-----------

Raymond » 21 Dec 2011 

Dag Melanie,Je brengt mij ook aan het twijfelen.....

Wat je zegt klopt, de VAR is allereerst bedoeld om aan te tonen dat er geen “Arbeidsrelatie” is. Voorbeeld; als je ontslag neemt bij je werkgever en daarna als ZZP’er voor dezelfde instelling gaat werken dan moet helder zijn of hier geen sprake is van een verkapte arbeidsrelatie.

In ieder geval moet je als iemand voor je werkt een kopie VAR en een kopie paspoort in je administratie hebben. Heb je iemand zonder VAR uitbetaald dan kun je als opdrachtgever bij een belastingcontrole een zeer hoge boete krijgen. Ik ken iemand bij wie dit gebeurd is.
Veel opdrachtgevers (zelfs grote bedrijven) kennen deze verplichting niet en vragen daarom niet om een VAR. Om onwetende opdrachtgevers te beschermen zou je de papieren eigenlijk standaard moeten meesturen met je factuur.

Het bovenstaande betekent dus ook dat als je met een andere verteller of bv. een muzikant een opdracht uitgevoerd en jij voor beide de factuur stuurt, je een kopie VAR WUO en kopie paspoort van je collega in je administratie moet hebben!Misschien weet iemand anders nog meer te melden over de voorwaarden om een VAR te krijgen.

Groet, Raymond

---------

Raymond » 21 Dec 2011

Wat me ook nog te binnen schoot. De werkzaamheden waarvoor je een factuur verstuurt moeten corresponderen met de werkzaamheden waarvoor je de VAR hebt aangevraagd. (deze worden dan ook op de VAR vermeld). Concreet; als de Vertelacademie een gastdocent contracteert vraag ik altijd of docentschap op de VAR genoemd wordt. Verhalenverteller is niet voldoende. Zelf heb ik veel verschillende werkzaamheden op mijn VAR staan, anderen hebben een VAR voor hun artiest-zijn én een voor hun docentschap.

Groet, Raymond

------------

marin » 21 Dec 2011

Dus het is handig als ik naast Verteller, ook in die VAR laat zetten dat ik gitaarles geef?
En moet ik dan ook melden dat mijn hoofdinkomen gewoon van mijn baan als trambestuurder komt?
:?

----------

Raymond » 06 Jan 2012

Dag Marin,

Ja op het vermeld je muziekdocent en verhalenverteller.
Muzikant zou ik er ook opzetten. Dat je ook nog trambestuurder bent is niet van belang. Dat speelt pas een rol bij je belastingaangifte.

Groet, Raymond

----------

Dag Vertellers,

Bij de Kerstpost vond ik de nieuwe trainingsgids van FNV Kiem. Daarin staan trainingen voor (startende) zelfstandigen (freelancers of ZZP’ers).
Sommige trainingen zijn speciaal voor mensen die werkzaam zijn in creatieve beroepen. De meeste trainingen zijn ook te volgen door zelfstandigen die geen FNV lid zijn. Een paar voorbeelden:
- Honorarium berekenen
- Netwerken voor creatieven
- Cultureel ondernemerschap
- Cursus Onderhandelen
- Contracten
Het hele aanbod is te bekijken op de
Er staan interessante trainingen bij die ik zelf ook wel zou willen volgen!
Groet, Raymond

-----------

elza vis » 12 Jan 2012


Interessant die opmerkingen over ZZP-er verhalenverteller.
Dat 'ben' ik namelijk óók, sinds vorig jaar 1 januari.
Vorig jaar volgde ik de beginnerscursus bij de Vertelacademie maar ik vertelde al een aantal jaren als 'amatuer' en lid van een Vertelkring.
Omdat ik zoveel mogelijkheden en kansen zag om verhalen te vertellen wilde ik mijn vleugels breder uitslaan dan alleen 'in/met' de Vertelkring.
In maart ga ik de vervolgcursus doen.
Ik werk naast m'n ZZP-baan ook nog drie dagen in loondienst.
Ik heb een VAR WUO, omdat één van m'n opdrachtgevers daarom vroeg.
Ik werk nl. facilitair in een zorgcentrum en treed o.a. daar óók op voor de ouderen.
De aangifte van BTW (driemaandelijks) is niet m'n hobby en ik heb nog niet duidelijk hoe ik de kleine ondernemingsregeling kan toepassen. Daarvoor o.a. heb ik binnenkort een afspraak met een (bevriende)boekhoudster...
Groet,
Elza Vis

-------

Raymond » 13 Jan 2012

Dag Elza en anderen,

Informatie over de klein-ondernemersregeling vind je op de
Voor ondernemers die per saldo weinig btw hoeven te betalen is deze regeling bedoeld. Toepassing van de regeling kan betekenen dat je minder (of zelfs helemaal geen) btw hoeft te betalen/af te dragen.

Blijft het bedrag aan af te dragen btw op jaarbasis onder een bepaald bedrag dan mag de btw- plichtige de btw (=omzetbelasting) houden. Wie daar net boven zit kan een deel van de btw houden en moet een deel afdragen. Op de website van de belastingdienst staan de bedragen en rekenvoorbeelden voor diegene die niet meer in zijn geheel in de regeling valt. (Je kunt een brochure downloaden).
Het is zinvol –als je in de klein ondernemersregeling valt- om in de gaten te houden of je voor het einde van het belastingjaar nog een grote uitgave moet doen (=meer btw kunnen aftrekken) om in de regeling te blijven.Wie zich afvraagt, waarom de belastingdienst belastinggeld ‘cadeau geeft’ aan ondernemers? Deze regeling heeft de overheid bedacht als stimuleringsmaatregel voor kleine ondernemers. Voor ons dus!

Groet, Raymond

-----------

Frank » 27 Jan 2012

Eindelijk de tijd om al deze info te lezen.
Heel erg bedankt ervoor! Het aanbod van FNV Kiem is zeer de moeite waard.

---------

marin » 27 Aug 2012

Hoi forumgenoten

De administratieve rompslomp, doe je die zelf?
Zo ja:*welke software gebruik je daarvoor?
*heb je dat speciaal voor dit doel aangeschaft?
*wat waren je overwegingen om voor dit programma te kiezen?
*welke kosten zijn/waren daar aan verbonden?
*ben je er tevreden over?
*heb je bepaalde voorkennis nodig om er mee te kunnen werken?


Besteed je de boekhouding uit aan een professional?
Zo ja:

*Wat waren je belangrijkste overwegingen om dat te doen?
*Aan wie- of welk bedrijf- heb je dat uitbesteed?
*Hoe kwam je aan die persoon/dat bedrijf?
*Wat waren je belangrijkste overwegingen om daarmee in zee te gaan?
*welke kosten zijn/waren daar aan verbonden?
*ben je er tevreden over?

--------------

Raymond » 30 Aug 2012

Hoi Marin,Wat veel vragen! :shock:

Ik adviseer iedere ondernemer altijd om een boekhouder te nemen, in ieder geval voor het maken van de jaarrekening en het doen van de belastingaangifte. Een goede boekhouder is op de hoogte van (wijzigingen in) regelgeving. En kan ook een oogje in het zeil houden als het gaat om de administratie die je zelf doet en aanlevert. Ik heb zelf bewust gekozen voor een boekhouder die ervaring heeft met artiesten en Zzp’ers. Gewoon gevraagd aan een collega die ook in Utrecht woonde.
De rest kun je dan zelf doen; het bijhouden van je facturen en uitgaven. Dat kun je gewoon bijhouden in Excel. Een goede boekhouder zal je vertellen hoe zij/hij wil dat het aangeleverd wordt (en welke eisen de belastingdienst stelt).

Mijn ervaring is dat de kosten bij een boekhouder die alleen jaarafrekening en belastingaangifte doet best meevallen. Voor de Vertelacademie ben ik veel meer kwijt, omdat ik de uitgaven kant bv. ook helemaal door de boekhouder laat doen.

Doe je wel de hele boekhouding zelf dan is het inderdaad raadzaam boekhoudsoftware te kopen. Dat spaart veel tijd en daarmee kun je ook de belastingaangifte verzorgen. Ik kan je wat dat betreft geen tips geven omdat ik een boekhouder heb die de belastingaangifte doet. (De kosten van de software of boekhouder zijn natuurlijk aftrekbaar als bedrijfskosten).


Kijk ook even naar het forumonderwerp dat Peterine opende over wel of niet inschrijven bij de KVK. Daar staan ook financiële/belastingtips in. Succes!Hou ons op de hoogte van je bevindingen!
Groet, Raymond

---------------

marin » 11 Sep 2012

Hoi vertel snuiters en snuiterinnenJawel, ik heb de stap genomen en mijn eenmanszaakje ingeschreven bij de KvK. In mijn laatje heb ik nu ook een keurige VAR wuo als beoefenaar van de podiumkunst.

het rekenen in uurloon ben ik nu aan't afleren, om in plaats daarvan, per voorstelling te gaan rekenen. Iemand (die ik nogal hoog acht en die al een hele poos in dit prachtige vak meedraait) vertelde me dat hij vond dat ik eigenlijk niet meer onder de € 375,- bruto per voorstelling moest werken en wanneer ik er 2 in één dagdeel had, zoals bij een vertelfestival, moest ik gewoon die tweede voor half geld doen, ruim naar beneden afgerond, zou dat dan € 500,- moeten zijn. Toen hij zag dat ik dat heel moeilijk vond om die denkstap te maken, zei hij: "Zelf doe ik 4 gratis voorstellingen per jaar, verder vraag ik het volle pond. Bij ieder goed doel moet ik me dus afvragen of dit er één van die 4 wordt of niet, maar het is wel mijn werk en ook ik heb recht op brood op de plank"

Maar wanneer spreek je nou van een voorstelling? Zondag a.s. speel ik bijvoorbeeld 2 keer een kwartiertje in de vrachtwagen van het straattheater, op een buurtfeest in mijn eigen buurt, waar allerlei talentvolle buurtgenoten alles wat ze doen, gratis doen. Ik heb maar gezegd dat mijn prijs daarvoor € 100,- is, maar dat ik er de helft af doe als korting (bereken ik de btw dan trouwens over die € 100,- of die € 50,- ?)

Hoe beprijzen jullie je werk, en hoe kom je aan die bedragen?

------------

Raymond » 11 Sep 2012

Dag Marin en andere vertellers,Gefeliciteerd met je ondernemerschap!Het leek mij zinvol om even te reageren op de bedragen die je in je bericht noemt. Er is een verschil tussen het door de artiest gewenste honorarium en het bedrag dat redelijk is om voor een optreden te ontvangen. Je kunt dit verschijnsel vast wel uit de muziek.

Ik weet wie de (ook door mij zeer gewaardeerde) verteller is die jou deze bedragen heeft genoemd. En mijn kritische noot doet niets af aan de grote presentatie die je toen hebt geleverd. De meest toonaangevende vertelfestivals waar ik heb mogen optreden betalen rond de € 300,- excl. btw voor een dagdeel vertellen. Dit bedrag ontvangen ook de zeer bekende buitenlandse vertellers die naar Nederland worden gehaald (naast hun reis- en verblijfkosten). Natuurlijk kan het totaalbedrag dan nog aardig oplopen, als ze bv. drie avonden en een middag voorstellingen geven hebben ze 4 x 300,- en natuurlijk een leuke tijd in Nederland.
Afgelopen zomer heb ik twee maal aan een vertelevenement meegewerkt georganiseerd door een professionele partij. Het honorarium was € 350, - (inclusief reiskosten) per middag. Ik was niet de enige die voor dit bedrag was te boeken, bij de optredende vertellers waren een aantal zeer veel gevraagde Nederlandse vertellers.
In dit geval was de vergoeding redelijk voor de prestatie die geleverd werd omdat het evenement bijna in z ’n geheel uit subsidiegelden gefinancierd werd. En met drie vertellers was de organisatie toch nog
€ 1.050,- (alleen al aan honorarium kwijt). (En de btw, want de organiserende stichting kon de btw niet aftrekken).

Het is belangrijk om in te schatten hoe vermogend je opdrachtgever is. Ik ben niet bang om bedragen te noemen en soms sla ik een grote slag. Toch verstuur ik niet vaak een rekening van € 500,- voor een vertelopdracht. Een ander verhaal is natuurlijk het vertellen in het bedrijfsleven, of het maken van een verhaal op maat, maar zelfs daar is de sky niet altijd de limit.

Succes met alles, groet, Raymond

-----------

Walter Roozendaal » 18 Sep 2012

Dag Raymond en alle anderen,Ik lees eens door het forum en kom ook deze discussie tegen.

Graag maak ik jullie opmerkzaam op

Dit is een site van de Amsterdamse Hogeschool vd Kunsten en FNV-Kiem (v/h de Kunstenbond FNV). Met allerlei informatie o.a. over VAR, zelfstandigenaftrek, wel of geen BTW rekenen, enz.

Software boekhoudpakket: TurboCash was lang internationaal hèt gratis boekhoudprogramma, er is een Nederlandse afsplitsing in osFinancials. De zeer uitgebreide basis is gratis, sommige modules kosten wel geld (bijvoorbeeld voor automatische BTW-aangifte), maar de BTW wordt in de gratis versie wel gewoon voor je uitgerekend, dus je hebt zo'n extra module niet echt nodig.


Voor je aan zo'n uitgebreid professioneel pakket begint vraagt dat wel om enige kennis van boekhouden, anders verdrink je in de mogelijkheden en technische termen. Voor een eenvoudige zzp-administratie heb je erg veel toeters en bellen niet nodig.

Wanneer je een boekhoudprogramma wil aanschafen is overleg met je belastingconsulent/boekhouder wel gewenst: je hebt er niets aan wanneer de gegevens niet overdraagbaar zijn in hun professionele programma!

Ondertussen kom je ook een heel eind met in Excel je inkomsten en uitgaven bij elkaar optellen (liefst in kolommen, bijvoorbeeld een kolom pr, cursuskosten, reiskosten, admninistratiekosten, enz.). Als je er de tijd voor hebt neem je een boekhouder of belastingconsulent dan heel wat duur werk uit handen.

Ik doe de adminstratie van de yogapraktijk van mijn partner op die manier in Excel, en mijn bedrijfsadmninistratie als verteller/schrijver/workshopdocent in een kloon van het boekhoudprogramma van mijn belastingconsulent, die aan het eind van het jaar slechts een uur nodig heeft om wat technische zaken die ikzelf niet zo makkelijk voor elkaar krijg af te maken (zoals allerlei posten rond de auto in de zaak).

Met een hartelijke groet,Walter.

------------

Frank » 25 Sep 2012

Na alle verhalen van anderen voeg ik ook nog maar wat ervaringen en tips toe. In de hoop dat de lezers door de bomen het bos nog zien.

- De VAR-WUO. Ik heb helaas de eerste twee jaren vreselijk veel gedoe gehad voordat deze werd toegekend. Via het indienen van bezwaren ben ik toch elke keer zover gekomen. Tot mijn grote vreugde heb ik hem voor het komende jaar, na drie keer, automatisch gekregen. Les uit mijn ervaringen: de aanhouder wint.
Ik stuur de VAR altijd mee als dat van toepassing is. Formeel gesproken moet de opdrachtgever er om vragen. De meesten hebben alleen geen idee dat ze dat moeten doen. Ik beschouw het als een stukje service om het zelf te doen en krijg daar ook heel positieve reacties op.
- Melanie, je bent niet de enige die wel eens gratis vertelt. Ik doe dat om dezelfde redenen die jij noemt. Met name de publiciteit eromheen heeft me al een aantal opdrachten opgeleverd. Het moet wat mij betreft zo zijn dat men bij verhalen direct aan mij denkt en dat is in de beperkte omgeving van Harlingen in ieder geval al gelukt.
- Ik heb tot nu toe veel baat bij het rondsturen van mailingen per post. Het komt wel neer op erg veel zaaien om een beetje te oogsten. Maar ook dit is weer een middel om de aandacht op je te vestigen en je naam bekend te maken. Mijn ervaring is dat deze papieren versies weliswaar meer kosten, ook in tijd, maar dat ze in deze digitale tijd soms juist meer de aandacht trekken en makkelijker bewaard worden. En soms krijg je opeens verrassend veel reacties erop.
Wees voorzichtig met het rondsturen van mail. De KVK kan je daar alles over vertellen. Het mag niet zomaar meer.
- Netwerken is al genoemd en is ongelooflijk belangrijk. Opnieuw: je naam moet gehoord worden. Ik heb in het begin vooral gebruik gemaakt van alle mensen die ik via werk en privé ken. Gewoon m'n enthousiasme met ze delen en laten weten wat ik kan en waar ik vertel. Dat heeft me echt de eerste zet gegeven. Gaandeweg heb ik steeds meer contacten gelegd met culturele instanties en andere artiesten in allerlei disciplines. Met name als je in het onderwijs wil werken zijn die organisaties in sommige regio's, zoals Friesland, beslissend voor of je aan de bak komt of niet.
Ik had zelf nooit gedacht dat ik nog eens aan het netwerken zou slaan, maar ik merk dat het vanzelf gaat als je iets heel erg graag wil. En een brutaal mens heeft de halve wereld. (De andere helft kan je voor een deel winnen door je werk gewoon goed te doen.)
- Al even genoemd: zoek publiciteit. Zorg dat je in de lokale krantjes komt. Soms kan je daar gewoon zelf een stukje met foto voor aanleveren. Deze krantjes worden vaak erg goed gelezen. Zorg er zeker in het begin ook voor dat als je ergens vertelt waar ze een website hebben, ze jouw site als link vermelden. Gewoon vragen, meestal doet men dat wel.
- Ik heb al eerder reclame gemaakt voor de boekhoudcursus van Adminiles. Ik ben daar terecht gekomen via de site van FNV Kiem. Prima cursus voor kleine zelfstandigen als wij met daarbij een echt eenvoudig en helder boekhoudprogramma.
- Tja, die tarieven... Blijft lastig. Ik heb gemerkt dat ik in Friesland, zeker bij scholen, veel minder kan vragen dan ik in Den Haag kon doen. Soms is dat hier de helft minder! Daarom probeer ik maar een beetje te middelen: wat ik in Friesland of op scholen minder kan vragen, probeer ik in de Randstad of bij meer vermogende partijen (de Lionsclub bijvoorbeeld) meer te vragen. En nu ik wat meer bekendheid begin te krijgen in de regio schroef ik het tarief langzaam een beetje op, wat tot nog toe lukt.

Nou, dat lijkt me voorlopig wel even genoeg. En nogmaals: als je met iets bezig bent wat je echt graag wil en waar je veel plezier aan beleeft, kan en durf je opeens veel meer! Zo is het mij tenminste vergaan.

Succes!Frank

----------

elza vis » 25 Sep 2012 11:18

Wat is die Frank toch geweldig.
Ik herken zoveel in wat hij schrijft over het 'ondernemen als verteller'.
Het is zó herkenbaar.
Woonde je maar wat dichterbij, Frank, dan nodigde ik je een keer uit voor mijn Zomerpodium 'Onder de Linde' in Vinkeveen. Nu durf ik dat niet. Of je zou hier een paar dagen kunnen kamperen in het wondermooie veenweidelandschap met z'n ruime polders met vergezichten.

Op dit moment ben ik bezig een workshop bijbelverhalen voor te bereiden voor een groep leiders van een kinderkerk van een PKN-gemeente. Niet eerder gedaan maar een mooi moment om te leren. Ik kwam in contact met de predikante van de kerkelijke gemeente via een benefiet-optreden voor 'N8 zonder dak', voor straatkinderen in Zuid-Amerika. (Raymond, 'k heb daar het verhaal 'Het kistje en de student' verteld dat we laatst op de vervolgcursus hebben doorgewerkt).....dit even als illustratie bij het netwerken en 'gratis' vertellen.
En mijn ervaring is dat mond-op-mond reclame bijzonder goed werkt.

Wat betreft de BTW-aangifte: ik ga een brief schrijven aan de belastingdienst om één maal per jaar aangifte te mogen doen. Als je, ik zeg het zó uit m'n hoofd, minder dan 1883 euro BTW zou moeten betalen schijnt dat te kunnen. Dan heb je niet elk kwartaal dat gedoe.
Ik heb nog nooit hoeven betalen omdat ik óók investeer. Ik heb nog altijd terug gekregen van de belastingdienst. Daarvoor bewaar ik alle bonnetjes van dingen die ik uitgeef voor mijn verhalenbedrijf 'Binnenste-Buiten'. Zelfs de kleine dingen als een kladbloc of een bosje bloemen als ik bij een feestelijke gelegenheid optreed. Dat mag allemaal volgens een goede raad van een boekhoudster. En ik heb een nieuwe, goeie printer gekocht, voor het drukken van folders, uitnodigingen e.d.
Bij elk optreden neem ik PR materiaal bij me...ook gegevens over m'n eerstvolgende openbare activiteit.

Wat goed van Frank om te zeggen dat als je ergens echt helemaal achter staat en iets doet, nl. verhalen vertellen, wat je graag wilt en waat je zelf erg van geniet, dan stap je veel makkelijker naar iemand of iets toe. Je hebt nl. niets te verliezen !
Doe het met zwier én een glimlach....
Succes !
Elza

---------

marcoholmer » 06 Okt 2012

In de voorgaande berichten heeft de var wel een erg vrijblijvende functie gekregen. Alleen als de opdrachtgever er om vraagt. Helaas is dat niet het geval en dat heeft te maken met de bijzondere plaats die artiesten in de (europeesche) belastingwetgeving hebben.
De wetgever gaat er namelijk vanuit dat elke artiest, bij zijn of haar optreden, bij de opdrachtgever in loondienst wordt geacht te zijn. Dat is de basisregel.
In de praktijk betekent dit dat iedere artiest die in Nederland optreedt in het openbaar moet worden verloond. Alleen optredens op privé-feesten (bruiloften e.d.) zijn hiervan uitgezonderd. Om te kunnen zien om wie het gaat en welke bedragen er zijn afgesproken, is de artiest verplicht per optreden een gageverklaring (GV) in te vullen. (Een modelverklaring vind je op de website van de belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... epsporters)

Deze gageverklaring voorzien van handtekening en vergezeld van een kopie van een geldig identiteitsbewijs, overhandigt de artiest dan na afloop van het optreden aan de opdrachtgever.
Op grond van deze GV is de opdrachtgever vervolgens verplicht belasting en sociale premies af te dragen.

Eén uitzondering op deze verplichting betreft het toepassen van de zogenaamde Kleine Vergoedingsregeling (KVR).
Over dit bedrag, maximaal € 163,- per persoon per dag, hoeft de opdrachtgever namelijk geen belasting en sociale premies af te dragen. Handig voor de verteller of vertelster die voor 100 euro plus reiskostenvergoeding in het bejaardenhuis vertelt: zij blijven door deze regeling betaalbaar voor de kas van de activiteitenbegeleidster.

Let er wel op dat het bedrag van de KVR opgegeven moet worden als omzet bij de aangifte inkomstenbelasting. U moet daar dus WEL belasting over betalen.

De tweede uitzondering zijn artiesten die een Verklaring Arbeidsrelatie Winst uit Onderneming hebben. ( een VAR-WUO)
Die artiesten kunnen en mogen op grond van die status als ondernemer rekeningen schrijven voor hun optredens. Ze zijn strikt genomen niet verpicht om die VAR mee te sturen maar mogen anderzijds alleen rekeningen schrijven als zij die status hebben (zonder de status zijn zij nl per definitie artiesten die voor de duur van het optreden in loondienst van de opdachtgever)

Dat betekent dat het formulier aanvraag VAR goed moet worden gelezen en met aandacht moet worden ingevuld. Op grond van de aanvraag besluit de belastingdienst om een bepaalde status in de Var af te geven
er zijn vier VAR VARiaties waarvan de eerste drie voor artiesten in aanmerking komne

loon uit dienstbetrekking (VAR-loon)
resultaat uit overige werkzaamheden (VAR-row)
winst uit onderneming (VAR-wuo)

Alleen de laatste VAR VAR-Wuo staat artiesten toe om zelf hun facturen te schrijven en over hun winst de inkomstenbelasting te betalen.

Met een VAR-row (nevenwerkzaamheden naast een baan) kom je niet om de
Gageverklaring of een verloning via een verloningbureau heen.De eerste VAR (Var-loon) kan je zelfs verstrekt worden wanneer je vooral verhalen vertelt in het inrichting waar je ook werkt (school, kinderdagverblijf of bibliotheek) de belasting dienst kan er dan vanuit gaan dat dat gewoon een uitbreiding van je aanstelling is.

Omdat je alleen een rekening kunt schrijven als je een VAR hebt en het bevestigen van die arbeidsrelatie als zowel belangrijk is voor de artiest zelf als voor de opdrachtgever is het gewenst om de VaR in kopie mee te sturen.
Je moet je dan wel realiseren dat zo'n VAR alleen geldig is wanneer je ook een kopie van je indentiteitsbewijs meestuurt.

Pfoeeh
Was het bestaan van artiesten maar eenvoudig

Veel succes met zakendoengroeten

Marco Holmer